2018-09-05 10:00Pressmeddelande

Finalspelet i USM flyttar till Uppsala och IFU Arena

null

Svenska Handbollförbundet (SHF) flyttar finalspelet USM i handboll till att avgöras på IFU Arena i Uppsala åren 2019 och 2020.

Under en helg i maj 2019 och april 2020 kommer närmare 1 000 handbollsspelare att tillsammans med sina ledare, familjer och supporters att samlas i Uppsala för att spela finalspelet i sex olika åldersklasser. Bakom evenemanget står Upplands Handbollförbund, Destination Uppsala, IFU Arena och Svenska Handbollförbundet.

Finalerna spelas under tre dagar och den unika möjligheten att tillhandahålla 6 spelplaner för de 108 matcherna under ett och samma tak samt närheten till hotell på Gränby sportfält är faktorer som avgjorde när SHF beslutade var i Sverige evenemangen skulle förläggas.

– I SHF:s visionsarbete ingår att utveckla våra arrangemang och vi kan konstatera att Uppsala och på IFU Arena kan vi tillsammans fortsätta detta arbete. Upplands Handbollförbund, IFU Arena och Destination Uppsala presenterade ett mycket starkt koncept där man har jobbat hårt för att skapa en bra upplevelse för spelare, publik och media att ta del av och njuta av den bästa ungdomshandbollen i Sverige. Konceptet har ett högt hållbarhetstänk som vi gillar. Att dessutom förlägga denna ungdomsmanifestation i Mälardalsregionen är väldigt viktigt för handbollens långsiktiga utveckling i Sverige. Evenemanget ger en stor möjlighet för den regionala handbollen att utvecklas och komma samman, säger Robert Wedberg, generalsekreterare på Svenska handbollsförbundet.

– Vi är stolta över det förtroende som Svenska Handbollförbundet har gett oss. Vi kommer samla de uppländska föreningarna i arbetet att göra Finalspelet USM i handboll till en stor publikfest för alla som älskar idrott och handboll, säger Charlott Aston Brovall, ordförande i Upplands Handbollförbund.

Finalspelet USM i handboll breddar verksamheten ytterligare på IFU Arena.

– Vi är väldigt glada att ta emot Finalspelet USM i handboll till IFU Arena. Det kommer ställa höga krav på oss att ta emot en helt ny idrott i vår anläggning men vi är redo för utmaningen, säger Tomas Grönberg, VD för IFU Arena.

För Uppsala innebär evenemanget ett stort antal deltagare och deras medföljande familjer kommer och upplever staden.

– Vi har aktivt jobbat för att bredda Uppsalas evenemangsportfölj och äntligen får vi välkomna ett större handbollsevenemang till Uppsala. Vi gläds åt att få välkomna alla dessa spelare med medföljande familj och vänner, som besökare till vår stad. Vi ska ta väl hand om dem och ge dem en fantastisk evenemangs- och uppsalaupplevelse, säger Anna Lindström, verksamhetschef Uppsala Convention Bureau på Destination Uppsala.

Evenemanget avgörs den 3–5 maj 2019 och 24–26 april 2020. Totalt deltar ca 1 000 spelare födda 2000–2005 i såväl flick- som pojkklasser (U14, U16 och U18).

USM pågår under hela säsongen med över 300 sammandrag i de olika klasserna från september till april.

Totalt förväntas evenemanget generera en turistekonomisk effekt på närmare 5 miljoner kronor. Utöver den uppmärksamhet som alla besök genererar röner de närmare 200 timmarna som livesänds från helgen ett stort intresse från alla handbollsvänner i hela landet.

För mer information, kontakta gärna:

  • Destination Uppsala
    Anna Lindström, Chef Uppsala Convention Bureau
    Tel: 076-76 18 335
  • IFU Arena: Tomas Grönberg
    Tel: 076-780 82 18
  • Svenska Handbollförbundet: Robert Wedberg, Generalsekreterare
    Tel: 070-993 14 43
  • Upplands Handbollförbund:
    Charlott Aston Brovall, Ordförande
    Tel: 072-725 95 72

Uppsala Convention Bureau, del av Destination Uppsala, har som uppgift att verka för och värva och fler möten och evenemang till Uppsala. Vi arbetar aktivt för att Uppsala ska utvecklas till en mer ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar destination genom att bidra till kunskaps- och arrangemangsutvecklingen inom mötes- och evenemangsindustrin. För mer information, besökwww.uppsalaconventionbureau.se



Om Destination Uppsala

Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.


Kontaktpersoner

Charlotte Skott
VD
Charlotte Skott
Helena Bovin
Marknadschef
Helena Bovin
Enhetschef marknad & kommunikation
Natalia Michell
Projektledare kommunikation
Natalia Michell
Arbetar operativt och strategiskt med bolagets marknadskommunikation.
Anna Lindström
Chef Möten och Evenemang
Anna Lindström
Marknadsför Uppsala för kongresser, konferenser och idrottsevenemang. Är ett kostnadsfritt råd och stöd vid värvning av möten till Uppsala.