2018-12-13 14:22Pressmeddelande

Grand Prix-festen i Uppsala växer med nytt arrangörsavtal

Foto: Robert BomanFoto: Robert Boman

Volleybollfesten och mötesplatsen Grand Prix stannar i Uppsala ytterligare fem år. Avtalen mellan Svenska Volleybollförbundet, Destination Uppsala och arrangörsföreningen Uppsala VBS förlängs till 2023. Med fördjupat samarbete och nytänk ska parterna utveckla evenemanget och ta det till nya höjder.

Grand Prix-festen har arrangerats i Uppsalas arenakomplex Fyrishov tre år i rad och har under den här perioden vuxit till en av svensk volleybolls absolut största mötesplatser. Här har Ungdomens GP, Senior Grand Prix och Veteran-SM samlats under ett och samma tak. Tillsammans har deltagande ungdomar, elitspelare och veteraner visat att volleyboll är en idrott för hela livet. Och så kommer det alltså fortsätta i ytterligare fem år.

– Målet är att GP-helgen ska fortsätta växa, både som idrottsevenemang och mötesplats. Därför har vi intensifierat arbetet och relationen med Destination Uppsala som för oss är en nyckelpartner i arbetet med utvecklingen. Med stödfunktioner, support och kompetens kliver bolaget in i projektet och bidrar med kunskap och erfarenheter för att vi kontinuerligt ska kunna mäta, följa upp och ta rätt vägval för att skapa en större och mer attraktiv mötesplats för alla Sveriges volleybollintresserade, säger Martin Kihlström, nationell förbundschef på Svenska Volleybollförbundet.

– Den utvecklingsresa vi gör tillsammans med Svenska Volleybollförbundet och Uppsala VBS är mycket spännande.  Den kommer bana väg för hur vi jobbar tillsammans med arrangörer för att hitta mer tid för långsiktig utveckling och i längden mer hållbara evenemang. Svenska Volleybollförbundet går i bräschen för att ta fram och applicera en systematisk metod för evenemangsutveckling tillsammans med oss, säger Jonas Ekebacke, projektledare på Destination Uppsala.

Inspirationskvällen nytt tillskott

Ett steg i utvecklingen är Inspirationskvällen som har adderats till 2019 års upplaga av GP. Det är en helkväll där deltagarna äter middag och inspireras av tre inbjudna föreläsare med målsättningen att förmedla ny kunskap och erfarenheter som de kan ta med sig hem till sina föreningar för att utveckla såväl individer och lag som föreningsverksamheten i sin helhet.

2019 är det sport-tv-profilen och Kristallen-vinnaren Johanna Ojala, prisade elitseriecoachen och landslagstränaren Lauri Hakala samt SOK:s sjukgymnast och träningsrådgivare Jörgen Sandberg som medverkar under Inspirationskvällen.

– Grand Prix ska bli en helg som ingen volleybollintresserad vill missa, en helg där våra föreningar och utövare får chansen att träffas, prata och dela erfarenheter. I förlängningen kommer det stärka gemenskapen och stoltheten inom rörelsen. Med Inspirationskvällen når vi en bit på vägen och breddar utbudet av upplevelser. På GP kan man nu spela, se och lära volleyboll, säger Jakob Birgersson, projektledare på Svenska Volleyevent AB (Sveab).

Uppsala Volley växer med GP

2019 års upplaga av Grand Prix är den första som ryms inom det nya avtalet. Volleybollfesten avgörs 19-20 januari och arrangeras av Uppsala VBS, en stark förening full av engagerade och passionerade funktionärer som efter tre GP-arrangemang har gott om erfarenhet.

Vi känner oss stolta och förväntansfulla inför uppgiften att fortsätta utveckla ett av Sveriges största volleybollevent under de kommande åren, säger Anders Karlsson, ordförande i Uppsala VBS. För oss som organisation innebär detta en imponerande kraftsamling där vi tillsammans med övriga aktörer går in med all vår kunskap och alla våra resurser för att genomföra kommande års Grand Prix. Att på hemmaplan i Fyrishov få visa upp Sveriges bästa lag på elit-, veteran- och ungdomsnivå bidrar på ett fantastiskt sätt till engagemang och inspiration för våra nuvarande och blivande medlemmar.

För frågor och mer information, vänligen kontakta:

Martin Kihlström, Nationell förbundschef, Svenska Volleyevent AB
Mail: martin.kihlstrom@volleyboll.se

Jakob Birgersson, Projektledare landslags- och mästerskapsevenemang, Svenska Volleyevent AB
mail: jakob.birgersson@volleyboll.se

Jonas Ekebacke, Projektledare, Destination Uppsala
Mail: jonas.ekebacke@destinationuppsala.se

Jonas Ekebacke
Projektledare Världsklass Uppsala samt enhetschef publika evenemang på Destination Uppsala
Jonas Ekebacke