2018-02-08 11:29Pressmeddelande

Hur smakar en bandyfinal?

null

Nu vill Uppsalaborna Johan Hedberg, känd som Matgeek, med 250 000 följare på Youtube och Frida Leijon, årets konditor 2016, visa varför bandyfinalen också smakar bäst i Uppsala. Frida Leijon gör den officiella bandybakelsen och Johan Hedberg visar hur man gör en riktigt god bandypytt på Youtube.

När man tänker på bandyfinalen och Uppsala får man snabbt upp bilden av krogar som före matchen serverar en stadig bandyfrukost med den klassiska maträtten pytt i panna. För att sprida traditionen vidare visar Johan Hedberg hur man lagar en riktigt god pytt.

– Att finalen är tillbaka är sjukt kul! Jag har bott i Uppsala över 20 år och mitt provkök ligger bara ett stenkast från Studenternas så det känns extra kul att få bidra på detta sätt. Pytt i panna är en enkel rätt att göra och det finns egentligen inga rätt eller fel, men jag har såklart fokuserat på råvaror från Uppland i min version. Vad man än väljer är det viktigt att man har fått en rejäl måltid innan finalen, säger Johan Hedberg, Matgeek.

Inget evenemang värt sitt namn utan en officiell bakelse. Därför har Frida Leijon från Uppsala, kunglig tårtbagare till Prins Philips och prinssessan Sofias bröllop och årets konditor 2016 konstruerat den officiella bandybakelsen

– När jag fick frågan att göra Uppsalas officiella bandybakelse så var svaret självklart ja. Jag älskar att finalen är tillbaka och jag ville skapa något som man kan njuta av inför finalen. Jag vet inte mycket om bandybollar i övrigt men kan nog lova att den här är i alla fall den godaste bandybollen som finns just nu, säger Frida Leijon från Leijon Stenugnsbageri och Konditori.

Bakelsen kommer bland annat bestå av passionsfrukt, choklad och saltkola och för att den skulle få det rätta utseendet har Frida gjutit av en bandyboll i silikon som nu används som form till bakverket.

– När det blev klart att finalen är hemma igen ville vi titta på vad som gör finalen så stor här i Uppsala. Vårt framgångsrecept är att just hela staden sluter upp. Stadskärnan, krogar, caféer, föreningar gör att evenemanget blir så mycket mer än bandy. Att hitta ett samarbete med våra lokala rikskändisar Johan och Frida är väldigt kul och jag hoppas att många äter bandypytt på finaldagen eller testar Fridas fantastiska bakelse, säger Ola Rosén, projektledare för Bandyfinalen.

Den officiella bandybakelsen finns till försäljning hos Leijon Stenugnsbageri & Konditori i slutet av vecka sju och Johans Hedbergs recept på Bandypytt ser du på Youtube samt på Bandyfinalens Facebooksida redan idag.

För mer information kontakta gärna:
Johan Hedberg
Tel: 070-340 17 40
E-post: johan@matgeek.se
www.youtube.com/matgeek

Frida Leijon
Tel: 070-340 17 40
E-post: leijon@leijonbageri.se
www.leijonbageri.se/

Ola Rosén, projektledare, Destination Uppsala
Tel:
018-727 48 13
E-post:
info@bandyfinalenuppsala.se

För mer information se även: www.bandyfinalenuppsala.se
och https://www.facebook.com/bandyfinalenuppsala/

Svenska bandyfinalen 2018-2020 arrangeras av Svenska bandyförbundet och Uppsala kommun samt projektleds av Destination Uppsala.

Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.

Bolaget ansvarar för stadens turistinformation, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.


Om Destination Uppsala

Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.

Kontaktpersoner

Charlotte Skott
VD
Charlotte Skott
Helena Bovin
Marknadschef
Helena Bovin
Övergripande ansvarig för marknad, kommunikation och besöksmottagande.
Natalia Michell
Projektledare kommunikation
Natalia Michell
Arbetar operativt och strategiskt med bolagets marknadskommunikation.
Malin Kellhorn
Marknadskoordinator
Malin Kellhorn
Arbetar med marknadsföring och kommunikation av evenemang.
Anna Lindström
Chef Möten och Evenemang
Anna Lindström
Marknadsför Uppsala för kongresser, konferenser och idrottsevenemang. Är ett kostnadsfritt råd och stöd vid värvning av möten till Uppsala.