2017-09-04 13:15Pressmeddelande

Kulturnatten i Uppsala – störst i Sverige

null

Lördag 9 september genomförs Kulturnatten i Uppsala för 29:e året i rad med över 600 programpunkter av 204 arrangörer. Kulturnatten i Uppsala är Sveriges största och har cirka 175 000 besökare.

Kulturnatten invigs på Uppsala Konsert & Kongress 14.00 med invigningstal av Leena Huss, forskare i minoritetsspråk och flerspråkighet samt Peter Gustavsson, kulturnämndens ordförande. För musiken svarar Elle Márjá Eira som också komponerat invigningsfanfaren. Kulturnämnden delar ut Uppsala kommuns Gösta Knutsson-stipendium och Uppsala kommuns kulturarvspris.

– Kulturnatten är årets absoluta höjdpunkt i vår kulturstad, då Uppsalaborna går man ur huse för att uppleva denna kavalkad av kultur i alla dess upptänkliga former. Det är fantastiskt att se hur Uppsalas kulturutövare tar täten i att fortsätta utveckla Kulturnatten år efter år, säger Peter Gustavsson (S), kulturnämndens ordförande.

Programmet innehåller allt från teater, sång, konst och dans till kreativa verkstäder, rollspel, ljusshower, poesiuppläsning, cykelguidningar, eldshower och mycket mer.

Ett urval av årets programpunkter

Mellan Fröding och Ulleråker. En timmes guidad cykeltur genom Uppsala och Ulleråker med Gustaf Fröding som tema och med sång av Uppsalakören Canourus.

Graffitti JAM. Ett urval av Uppsalabaserade graffitimålare färgsätter Kap-området, Ulleråkervägen 22 i Uppsala.

Fasader. Lion in Chains framför ett collage av elektronisk ambient musik och ljusprojektioner på baksidan av Ekonomikum.

Trummarglädje. Trumworkshop med Globalens trumvänner. Man kan ta med sin egen eller prova på lånad djembe.

Stora scenen och matområdet vid Stadshuset. Musik och teater hela dagen och kvällen. Här bjuds vi på allt från samba, synth och reggae till Commedia dell'arte och folkdans. Finns i år även foodtrucks uppställda vid stadshuset så besökare kan njuta av både program och mat i vårt mysiga evenemangsområde.

Stadsbiblioteket inviger ett helt nytt rum för unga, med mingel, tal, spelkultur, utställning och författarbesök. Dessutom presenteras vinnaren i bibliotekets namntävling samt rummets nya namn.

Det samiska konstverket Maadteraahkas döttrar, invigs i Parksnäckan av Carola Grahn. Konstverket är en saga berättad genom augmented reality. På tre platser i staden kan vi möta gudinnorna Saaraahka, Joeksaahka och Oksaahka som är döttrar till Maadteraahka. Konstverket berättar om en del av samernas historia i Uppsala.

Sagor från Afrika. Celso Paco berättar sagor från Afrikas savanner till toner från traditionella afrikanska musikinstrument och dansare på Stadsbiblioteket. Speciellt riktad till alla barn.

Kulturnattsfesten. Årets kulturnatt avslutas på Uppsala Konsert & Kongress.
Härligt häng och skön musik. Konsert med Elle Márjá Eira. Kall, arktisk, elektronisk musik färgad av världsmusik och den traditionella samiska musiken. Politisk och poetiskt. 

− Årets Kulturnatt visar verkligen det varierande och färgstarka kulturliv som finns i Uppsala. Arrangörerna som består av stadens kultur- och föreningsliv, kulturarbetare, kulturinstitutioner och andra eldsjälar har tillsammans skapat ett brett och roligt program där det finns något för alla. De har jobbat stenhårt för att ge Uppsalaborna och alla besökare utifrån en fantastisk dag med kultur och gemenskap i fokus, säger Elin Winberg, ansvarig projektledare för Kulturnatten, Destination Uppsala.

Läs mer i programtidningen

Länk till Programkartan

Mer information
Peter Gustavsson, ordförande (S) i kulturnämnden
Telefon: 070-638 10 75 E-post: peter.gustavsson@pol.uppsala.se

Elin Winberg, ansvarig projektledare för Kulturnatten, Destination Uppsala
Telefon: 018-727 48 03 E-post: Elin.Winberg@destinationuppsala.se

Presskontakt
Inga-Lena Andersson, pressekreterare Telefon: 070-821 68 50

Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.

Bolaget ansvarar bland annat för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.


Om Destination Uppsala

Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.

Kontaktpersoner

Charlotte Skott
VD
Charlotte Skott
Helena Bovin
Marknadschef
Helena Bovin
Övergripande ansvarig för marknad, kommunikation och besöksmottagande.
Natalia Michell
Projektledare kommunikation
Natalia Michell
Arbetar operativt och strategiskt med bolagets marknadskommunikation.
Malin Kellhorn
Marknadskoordinator
Malin Kellhorn
Arbetar med marknadsföring och kommunikation av evenemang.
Anna Lindström
Chef Möten och Evenemang
Anna Lindström
Marknadsför Uppsala för kongresser, konferenser och idrottsevenemang. Är ett kostnadsfritt råd och stöd vid värvning av möten till Uppsala.