2018-03-20 08:05Pressmeddelande

Positiv utveckling av idrottsevenemang till Uppsala

null

Antalet idrottsarrangemang i Uppsala ökar. Det visar de siffror som Uppsala Convention Bureau, del av Destination Uppsala, har tagit fram för åren 2013-2017. Förutsättningarna för arenaevenemang i Uppsala har förbättrats avsevärt, vilket har gett förbättrade möjligheter för värdskap av fler mästerskap, cuper och tävlingar. 

Varje år producerar Uppsala Convention Bureau (UCB) en årsrapport med statistik över de möten och evenemang som arrangeras i Uppsala. Där finns delar av Uppsalas idrottsevenemang redovisade. I linje med Uppsalas evenemangsstrategi och UCBs värvningsuppdrag följer man främst utvecklingen av de idrottsevenemang som har inresta och övernattande gäster. Under perioden 2010-2013 var antalet idrottsevenemang konstant i antal, i snitt rörde det sig om 14 evenemang per år. Den stora utvecklingen skedde 2014, då 22 evenemang uppmättes och under evenemangsåret 2015 noterades en fortsatt ökning, främst av antalet SM-tävlingar. Under 2016 noterades en ökning av enskilda evenemang med ett tydligt elitidrottsfokus (elittour/cup), en trend som också hållit i sig under 2017 och som dessutom haft en större snittstorlek än tidigare år.

− Engagemanget hos Uppsalas arrangörer av idrottsevenemang är jättestort. UCB erbjuder arrangörer en högkvalitativ service redan i ansökningsprocesser och i uppstartsfasen av de enskilda evenemangen, något som leder till väl genomförda evenemang, säger Jonas Ekebacke, projektledare Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala (DUAB).

Med nya arenaförutsättningar har antalet evenemang och antalet deltagare ökat. Uppsalas föreningsliv har hittills i år stått som arrangör för en rad tävlingar och mästerskap som tidigare inte varit möjliga att genomföra, bland annat ett flertal friidrottsevenemang som t ex. U-SM Friidrott inomhus 2017, Muskelcentrum Indoor Games 2018, Nordenkampen 2018 och IJSM i friidrott 2018. De nya arenorna har också gett Uppsala möjlighet till fler och större tillväxtmöjligheter för befintliga och nya cuper, framför allt inom innebandyn.

− Med bandyfinalerna färskt i minnet hoppas vi att fler passar på att ta del av idrottsevenemang live, som deltagare eller publik. Bara innan sommaren arrangerar Uppsala en rad häftiga och fartfyllda evenemang, ett perfekt tillfälle att ta med vänner och familj och upplev idrottsprestationer på hemmaplan, säger Anna Lindström, Chef Uppsala Convention Bureau, DUAB.

Nedan följer ett antal idrottsevenemang som arrangeras i Uppsala månaderna som följer:

  • Innebandyfesten 2018, 13-15 april på IFU Arena
  • Lag-SM-final i badminton, 21 april på IFU Arena
  • Skandisloppet, 10-13 maj i city
  • Uppsala Bike Weekend, 18-20 maj i city
  • Swedish Beach Tour i beachvolleyboll, 8-10 juni på Vaksalatorg
  • Svenska Cupen i Triathlon, 10 juni i city
  • SM i BMX, 7 juli på BMX-banan i Gränby

  • För mer information, kontakta gärna:
    Anna Lindström, Chef Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala
    Tel: 076-76 18 335, mail: anna.lindstrom@destinationuppsala.se

    Uppsala Convention Bureau, del av Destination Uppsala, har som uppgift att verka för och värva och fler möten och evenemang till Uppsala. Man jobbar också aktivt för att Uppsala ska utvecklas till en mer ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar destination genom att bidra till kunskaps- och arrangemangsutvecklingen inom Uppsalas mötes- och evenemangsindustri.

    Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.

    Bolaget ansvarar för stadens turistinformation, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.


    Om Destination Uppsala

    Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.

    Kontaktpersoner

    Charlotte Skott
    VD
    Charlotte Skott
    Helena Bovin
    Marknadschef
    Helena Bovin
    Övergripande ansvarig för marknad, kommunikation och besöksmottagande.
    Natalia Michell
    Projektledare kommunikation
    Natalia Michell
    Arbetar operativt och strategiskt med bolagets marknadskommunikation.
    Malin Kellhorn
    Marknadskoordinator
    Malin Kellhorn
    Arbetar med marknadsföring och kommunikation av evenemang.
    Anna Lindström
    Chef Möten och Evenemang
    Anna Lindström
    Marknadsför Uppsala för kongresser, konferenser och idrottsevenemang. Är ett kostnadsfritt råd och stöd vid värvning av möten till Uppsala.