2018-10-29 11:20Pressmeddelande

Premiär för årets upplaga av Allt ljus på Uppsala

null

På torsdag går ridån upp för ett av höstens mest uppskattade evenemang, Allt ljus på Uppsala. Arrangörerna Uppsala kommun och Uppsala City har planerat en riktigt iögonfallande upplaga med verk skapade av lokala, nationella och internationella konstnärer. Under premiärkvällen kommer man utöver att tända upp ljuskonsten också att bjuda på ett flertal aktiviteter på olika platser runt om i stadskärnan.

− Allt ljus på Uppsala är ett bra exempel på evenemang som bidrar till att stärka Uppsalas varumärke som attraktiv stad. Med det vill vi inspirera och aktivera uppsalabor och besökare att vandra i stan även under höstmörkret, få dem att ta del av utbudet i city och uppleva konst på ett nytt och roligt sätt, säger Charlotte Skott, vd på Destination Uppsala.

Allt ljus på Uppsala är ett samarbete mellan Uppsala kommun, Uppsala city och det lokala näringslivet. Destination Uppsala projektleder genomförandet av evenemanget. I år har man valt att döpa om ”invigningen” till ”premiär”, som vid den första föreställningen av en film, på så sätt förstärker man kopplingen till temat och den världskända filmskaparen Ingmar Bergman. Premiären den första november börjar kl. 17.00 när ljusverken tänds. Under premiärkvällen arrangeras ett flertal aktiviteter på olika platser i city – bl a. Stora torget, Vretgränd och Gamla torget. Hela utomhusgalleriet, som utgörs av citykärnan, kommer att andas fest. Det kommer att bjudas på musik, dansuppvisningar och skådespel, dessutom kommer det att delas ut kaffe, popcorn, med mera. Man har även chans att träffa flera utav konstnärerna och höra direkt från dem om ljusverken och få svar på frågor.

− Premiären är en del av det första mötet med Allt ljus på Uppsala. Allt sker samtidigt, som besökare bjuds du på musik och annat när du går mellan ljusverken, säger Elin Winberg, projektledare Destination Uppsala. Årets upplaga av Allt ljus på Uppsala kommer att bli något riktigt speciellt - glatt och tillgängligt, men framföra allt innehåller den något för alla. Det är kul att vi kan bjuda uppsalaborna på konst skapad av samma konstnärer som har jobbat med världsstjärnor som Beyoncé, James Blunt och Silvana Imam.

Utöver utomhusgalleriet med ljusverken kommer både kommunen och det lokala näringslivet att ordna kringaktiviteter med koppling till Allt ljus på Uppsala under hela evenemangsperioden 1-18 november. I programmet hittar man bland annat filmvisningar, pubquiz med ljus-tema, en fotokurs i hur man arbetar med ljus, föreläsningar, konserter, skattjakt för barn. Det finns även ett par erbjudanden att ta del av, till exempel har Triller Mat & Bröd tagit fram ett bakverk speciellt för evenemanget, en Allt ljus-brownie.

− Eftersom temat är Ingmar Bergman kallar vi i år avslutningen för ridå. Men vad som händer då kan jag inte avslöja riktigt än, men jag kan säga att det kommer att bli både gott och uppskattat, avslutar Elin Winberg.

 

 

Kontaktpersoner Allt ljus på Uppsala:

 

Projektledning och samarbeten
Elin Winberg – projektledare, Destination Uppsala
Tel: 018 727 48 03, mail: elin.winberg@destinationuppsala.se

Kommunikation och marknadsföring
Malin Kellhorn – marknadskoordinator, Destination Uppsala
Tel: 018 727 48 28, mail: malin.kellhorn@destinationuppsala.se

Press
Natalia Michell – projektledare kommunikation, Destination Uppsala
Tel: 018 727 48 19, mail: natalia.michell@destinationuppsala.se

Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.

Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.



Om Destination Uppsala

Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.


Kontaktpersoner

Charlotte Skott
VD
Charlotte Skott
Helena Bovin
Marknadschef
Helena Bovin
Enhetschef marknad & kommunikation
Natalia Michell
Projektledare kommunikation
Natalia Michell
Arbetar operativt och strategiskt med bolagets marknadskommunikation.
Anna Lindström
Chef Möten och Evenemang
Anna Lindström
Marknadsför Uppsala för kongresser, konferenser och idrottsevenemang. Är ett kostnadsfritt råd och stöd vid värvning av möten till Uppsala.