2016-10-20 07:30Pressmeddelande

Snart börjar ljusfestivalen Allt ljus på Uppsala

null

För femte gången lyser ljusfestivalen ”Allt ljus på Uppsala” upp staden. Den 4 - 27 november uppmanas uppsalabor och besökare att ta sig ut i höstmörkret för att upptäcka Uppsala city i ett nytt ljus. Årets slinga består av nio objekt, varav ett extra spektakulärt jubileumsobjekt.

Om ett par veckor börjar den populära ljusfestivalen Allt ljus på Uppsala. Den har arrangerats varje jämnt år sedan 2008 och firar i år femtegångsjubileum. Den 4 – 27 november kommer arrangörerna Uppsala kommun och Uppsala Citysamverkan tillsammans med ett flertal ljussättare, fastighetsägare och ljusvärdar att belysa nio olika platser i Uppsala city.

- Genom åren har ett flertal av Uppsalas kända och okända byggnader, statyer och platser lysts upp och gett besökarna många spännande upplevelser. Vi ser verkligen fram emot att bjuda på ett storslaget evenemang och eftersom det är femte gången så är det jättespännande att vi nu har med ett speciellt jubileumsobjekt som kommer att bli spektakulärt! säger Marlene Burwick (S), kommunstyrelsens ordförande.

Syftet med evenemanget är att uppmuntra Uppsalabor men också besökare att komma ut och röra på sig i city även under en av årets mörkaste månader under vinterhalvåret, samt att visa upp en ny teknik och innovativa sätt att arbeta med ljus.

Uppsala city har i samverkan med Uppsala kommun och näringslivet genomfört fyra Allt ljus sedan starten november 2008. Från och med i år har Destination Uppsala tagit över projektledningen av evenemanget och genomför det i nära samverkan med Uppsala city.

- Allt ljus på Uppsala är ett bra exempel på hur näringslivet och kommunen samverkar för att skapa aktiviteter för invånare och besökare. Uppsalas stadskärna har mycket att erbjuda och det är fantastiskt att se hur eventet får city att lysa lite extra, fortsätter Marlene Burwick.

Förutom jubileet är miljömärkning av evenemanget nytt för i år. Destination Uppsala har från start satsat på att arrangera ett så hållbart evenemang som möjligt. Man har bland annat certifierat festivalen som Miljömärkt event genom stiftelsen Håll Sverige Rent.

-Vi ser det som en självklarhet att arbeta mer fokuserat på att minska festivalens miljöpåverkan i hopp om att genomföra ett mer hållbart evenemang. Förutom att klimatkompensera arbetar vi med mer hållbara processer och alternativ vid planering, marknadsföring och genomförande. Vi uppmuntrar också våra ljussättare och medarrangörer att ha ett miljömedvetet och hållbart sätt som möjligt, avslutar Sofie Blomgren, projektledare från Destination Uppsala.

För praktiska frågor och mer information, vänligen kontakta:

Sofie Blomgren - projektledare, Destination Uppsala
Tel: 018-727 86 62, mail: sofie.blomgren@destinationuppsala.se

För övergripande frågor om Allt ljus på Uppsala, vänligen kontakta:

Cecilia Linder – kommunledningskontoret, Uppsala kommun
Tel: 018-727 23 71, mail: cecilia.linder@uppsala.se


Allt ljus på Uppsala 2016 arrangeras av Uppsala kommun och Uppsala Citysamverkan. Destination Uppsala projektleder och marknadsför evenemanget.

Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.

Bolaget ansvarar bland annat för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.


Om Destination Uppsala

Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.

Kontaktpersoner

Charlotte Skott
VD
Charlotte Skott
Helena Bovin
Marknadschef
Helena Bovin
Övergripande ansvarig för marknad, kommunikation och besöksmottagande.
Natalia Michell
Projektledare kommunikation
Natalia Michell
Arbetar operativt och strategiskt med bolagets marknadskommunikation.
Malin Kellhorn
Marknadskoordinator
Malin Kellhorn
Arbetar med marknadsföring och kommunikation av evenemang.
Anna Lindström
Chef Möten och Evenemang
Anna Lindström
Marknadsför Uppsala för kongresser, konferenser och idrottsevenemang. Är ett kostnadsfritt råd och stöd vid värvning av möten till Uppsala.