2019-02-12 07:00Pressmeddelande

Uppsala värdstad för världsutställningen Titanic the Exhibition. Premiär 17 maj.

Titanic the ExhibitionEn av världens största vandringsutställningar, Titanic The Exhibition, går i Uppsala 17 maj - 25 augusti.

Den 15 april 1912 sjönk fartyget Titanic i den iskalla Nordatlanten. 107 år efter katastrofen, där 1 496 personer omkom, kan Uppsalas invånare och besökare uppleva skeppets myter, historier och glans i en av världens största vandringsutställningar, Titanic the Exhibition. Nu går den i Göteborg men i vår seglar den vidare för att den 17 maj ha premiär på Fyrishov där den pågår fram till 25 augusti.

Att äntligen få kommunicera att vi blir värdstad för Titanic-utställningen, känns fantastiskt! säger Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang Destination Uppsala. Utställningen är väldigt omtyckt och uppskattad och känns helt rätt för Uppsala. Den stödjer vårt arbete med att utveckla Uppsala som evenemangs- och upplevelsestad. Vi ser det som en bra temporär besöksanledning för turister under våren och sommaren 2019.

Det världsberömda och olycksaliga Titanic krockade med ett isberg och sjönk på sin jungfrufärd över Atlanten. Fartygets historia har fascinerat människor ända sedan dagen fartyget sjönk. Intresset har växt sig stort eftersom Titanic blev kommersialiserad väldigt snabbt, inte minst efter filmen regisserad av James Cameron som blev en succé på 1990-talet.

 

Myterna om fartyget är många, en del stämmer medan andra är rykten skapade i en tid av ovisshet efter skeppsbrottet. I utställningen Titanic the Exhibition beskrivs myter, berättelser och verkliga livsöden. Genom ca 200 originalföremål och flertalet reproduktioner av interiörer i naturlig storlek får besökarna uppleva verkliga berättelser om fartyget. Detaljer om vilka resenärerna var, vad de gjorde, vad de tog med sig och ibland vad de sa har skapat möjligheten att berätta den verkligt mänskliga dimensionen av Titanics första och sista resa. Syftet är att återskapa känslan av hur det var att resa med denna "osänkbara" atlantångare.

 

Titanic the Exhibition är en av världens största vandringsutställningar som besökts av över två miljoner människor runt om i världen. Enkom i Sverige har Titanicutställningen gästats av otroliga 400 000 personer. Vi är glada att äntligen få presentera den i Uppsala, säger Stefan Papangelis, VD Nordic Exhibitions & Events.

 

Utställningen berättar, genom en individuell audioguide, oräkneliga historier om öden och hjältedåd ombord. Flera historier har svensk anknytning då fartygets färd begav sig under en tid då många svenskar utvandrade till Amerika. Svenska var det andra största språket ombord på fartyget.

Titanic the Exhibition blir ett nytt spännande besöksmål i Uppsala under sommarmånaderna och ett bra komplement till stadens befintliga utbud, säger Helena Bovin, Marknadschef på Destination Uppsala. Utställningen lockar till sig en historieintresserad och kunskapstörstande målgrupp, vilket passar oss väldigt bra. Vi hoppas att den ska locka tusentals gäster från Uppsala med närområdet men även tillresta från Stockholm och övriga delar av landet. Vi kommer att arbeta nära arrangören för att lyfta fram utställningen mot relevanta målgrupper och väcka nyfikenhet att komma till Uppsala i sommar.


För mer information, kontakta gärna:

Helena Bovin, Marknadschef, Destination Uppsala
mail: helena.bovin@destinationuppsala.se, tel: 070 749 71 15

Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala
mail: anna.lindstrom@destinationuppsala.se, tel: 076 761 83 35

Stefan Papangelis, VD, Nordic Exhibitions & Events AB
mail: stefan.papangelis@nordicexhibitions.se, tel: 0738 22 80 90

Mer om Titanic the Exhibition

 

  • Utställningsplats: Fyrishov, Uppsala
  • Utställningsperiod: 17 maj – 25 augusti 2019
  • Producent: Musealia, Spanien
  • Arrangör Sverige: Nordic Exhibitions & Events AB



Om Destination Uppsala

Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.


Kontaktpersoner

Helena Bovin
Marknadschef
Helena Bovin
Enhetschef marknad & kommunikation
Anna Lindström
Chef Möten och Evenemang
Anna Lindström
Marknadsför Uppsala för kongresser, konferenser och idrottsevenemang. Är ett kostnadsfritt råd och stöd vid värvning av möten till Uppsala.