2019-04-11 06:50Pressmeddelande

Världsklass Uppsala stödjer nya Uppsala Innovation Day

Världsklass Uppsala stödjer nya Uppsala Innovation Day som arrangeras i Uppsala i maj för att synliggöra relativt okända uppsalabaserade innovationsbolag inom bland annat Life science. Fotograf: Martin KelamI maj arrangeras Uppsala Innovation Day för att synliggöra relativt okända uppsalabaserade innovationsbolag inom bland annat Life science. Fotograf: Martin Kelam

Under Världsklass Uppsalas senaste beslutsmöte beviljades stöd till en total om 580 000 kronor till fem olika evenemangsarrangörer. Av dessa är fyra av arrangemangen nya och får stöd för första gången, bl a Uppsala Innovation Day som vill synliggöra relativt okända uppsalabaserade innovationsbolag och som arrangeras för första gången i september 2019.

– Galdermas verksamhet är djupt rotad i Uppsalas starka innovationskultur inom Life science och våra medarbetare producerar idag produkter i världsklass baserat på detta. Att lyfta fram all den innovation som vi gör i Uppsala är viktigt för att attrahera nya medarbetare, partners och befästa Uppsalas starka position inom Life science, säger Helena Åsbrink, Operationschef Galderma Uppsala, medlem i Världsklass Uppsala.

Under förra veckans beslutsmöte beslutade Världsklass Uppsala att bevilja stöd till totalt fem evenemangsarrangörer till en total om nästan 580 000 kr. Fyra av de fem sökande arrangemangen är helt nya och får stöd för första gången, bl a Uppsala Innovation Day, som arrangeras av Relation och Uppsala Innovation Centre (UIC), rankat som en av världens bästa företagsinkubatorer.

−  Den 5 september genomförs Uppsala Innovation Day för första gången. Eventet arrangeras av Uppsala Innovation Centre och Relation. Syftet är att synliggöra Uppsalabaserade innovationsbolag som trots sin potential att förändra världen är tämligen okända.  Tack vare stöd från Världsklass Uppsala så kommer vi att kunna marknadsföra eventet för en betydande målgrupp, säger Magnus Axelid, grundare av Relation.

Världsklass Uppsala etablerades 2009 och är ett samarbete mellan Uppsala kommun, universiteten, regionen och näringslivet. Tillsammans lägger man in omkring fyra miljoner om året i en gemensam pott för att stötta arrangemang inom vetenskap, sport och kultur som stärker stadens attraktionskraft nationellt och internationellt. Sedan starten har man stöttat evenemang i Uppsala med över 35 miljoner kronor.

Följande evenemang har blivit meddelade om beviljat stöd efter senaste beslutsmötet:

  • Uppsala Innovation Day, 200 000 kr
  • Allt ljus på Uppsala, 200 000 kr
  • Väsen 30 år, 80 000 kr
  • Upsala GP (Grand-Prix i dans), 65 000 kr
  • Pelle Svanslös 80 år, 25 000 kr

Totalt är 20 organisationer är representerade i Världsklass Uppsala: Ahlford Advokatbyrå, Akademiska hus, Atrium Ljungberg, Bjerking, Castellum, Destination Uppsala, Fresenius Kabi, Galderma, GE Healthcare, Länsförsäkringar Uppsala, Nordea, Region Uppsala, Rosendal Fastigheter, SH Bygg, SLU, Thermo Fisher, Uppsala kommun, Uppsala universitet, Vasakronan och Vattenfall.

För mer information, kontakta gärna:
Malin Lejskog, Projektledare på Destination Uppsala
018 – 727 48 32, malin.lejskog@destinationuppsala.se

Christer Svensson, Ordförande för Världsklass Uppsala
0703 – 45 25 42, christer@csuab.se



Om Destination Uppsala

Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.

Kontaktpersoner

Malin Lejskog
Projektedare
Malin Lejskog
Ansvarar för det operativa arbetet med Världsklass Uppsala och projektleder Elitidrott Uppsala samt KulturNatten i Uppsala.