2023-11-10 09:49Nyheter

Allt ljus på Uppsala och gofrendly vill hjälpa tjejer hitta nya vänner och öka tryggheten under årets festival

Ljusfestivalen Allt ljus på Uppsala och appen gofrendly vill hjälpa tjejer hitta nya vänner och öka tryggheten under årets evenemang.Ljusfestivalen Allt ljus på Uppsala samarbetar i år med appen gofrendly för att få fler tjejer att hitta nya vänner och samtidigt öka tryggheten under årets evenemang.

Allt ljus på Uppsala har inför årets ljusfestival inlett ett samarbete med gofrendly, en social app för kvinnor som vill hitta nya vänner. Enligt gofrendlys grundare är det en stark trend att tjejer söker nya kompisar inför besök på festivaler och konserter. Samarbetet hoppas man ska bidra till gemenskap och att tjejer som besöker festivalen kan känna sig trygga när de upplever ljusfestivalen tillsammans.

Efter att de senaste årens festivaler på olika sätt präglats av coronapandemin, ville Allt ljus på Uppsala detta år trycka lite extra på den gemenskap ljusfestivalen bidrar till för Uppsalaborna och inresta besökare. Man har tagit fram olika guider för hur man kan uppleva festivalen tillsammans med exempelvis kollegor, hundägare - och nu även med nya tjejkompisar, i samarbete med gofrendly.

- Vi är väldigt glada över detta samarbete som skapar förutsättningar för tjejer och kvinnor som bor i Uppsala eller i en närliggande stad att komma och träffa nya vänner, umgås och ta del av ljusfestivalen tillsammans, säger Anna Karlsson, Digital marknadsförare på Destination Uppsala.

Allt ljus på Uppsala lockar årligen drygt 90 000 besökare - och nu hoppas man alltså kunna bidra till att några av dem också hittar nya vänner.

- Vi har de senaste åren sett en ökning av användare inför större konserter och evenemang, så vi hoppas att ljusfestivalen inte blir något undantag och ser fram emot att få bidra till nya sociala kontakter i Uppsala. Det är självklart en intressant stad i och med studentlivet och en stor andel inflyttande som vill skapa ett sammanhang här, säger Ulrika Lilja, grundare till gofrendly.

Om gofrendly
Gofrendly är en app som riktar sig till tjejer och kvinnor som vill utöka sin sociala krets och hitta likasinnade att bygga en vänskap med. Appen matchar ihop medlemmar i ett närområde som delar intressen och livssituation. Det går också att skapa och delta i olika aktiviteter. Den primära målgruppen är 20–35 år, men appen har användare från 18–70 år.

Om Allt ljus på Uppsala
Ljusfestivalen Allt ljus på Uppsala är ett årligt återkommande evenemang och ett populärt inslag i staden. Med en härlig blandning av kreativitet och teknik tar fantastiska ljusverk plats i stadskärnan och låter uppsalabor och besökare utforska Uppsala med nya ögon. Festivalen pågår i år mellan 10–26 november och är ett samarbete mellan Uppsala kommun, Uppsala City och det lokala näringslivet. Destination Uppsala projektleder och marknadsför evenemanget.

Anna Karlsson, Digital marknadsförare på Destination Uppsala
Tel: 018-7262578 / e-post: anna.karlsson2@uppsala.se

Anna Karlsson
Digital marknadsförare
Anna Karlsson
Arbetar med innehåll för webb, sociala medier och digital marknadsföring.