Destination Uppsala har erhållit miljödiplomering av Föreningen Svensk Miljöbas*.
˗ Vi är stolta och glada att Destination Uppsala erhållit en miljödiplomering genom Föreningen Svensk Miljöbas. Nu kan vi enklare och bättre ta ansvar för och följa upp att miljöledningssystemet i vår verksamhet fungerar och leder till ständiga miljöförbättringar. Vi har under lång tid miljödiplomerat de evenemang vi arbetar med, och vi hoppas också kunna påverka och inspirera externa arrangörer, styrgrupper, kongressvärdar och leverantörer vi samarbetar med. Nu ser vi fram emot att främja en mer hållbar utveckling i Uppsala tillsammans med besöksnäringen i Uppsala, säger Anna Lindström Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala.
Bolaget ska främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer garanteras en hälsosam och god miljö. Företaget arbetar med ett småföretagsanpassat miljöledningssystem som syftar till att successivt minska den negativa miljöbelastning verksamheten har. Störst påverkan har bolaget genom de olika evenemangen.
Destination Uppsala AB ska:
Utifrån miljöpolicyn har bolaget identifierat tre prioriterade miljömål identifierats som man under åren 2020–2022 kommer att jobba med internt och externt. Miljömålen är: kompetenshöjning (intern och extern), påverkan på leverantörer och samarbetspartners, samt interna rutiner.
För mer information, kontakta gärna:
Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala
Telefon 076 761 83 35, mail anna.lindstrom4@uppsala.se.
* Föreningen Svensk Miljöbas är en ideell förening som bildades 2005 som resultat av flera års samarbete mellan Göteborgs Stad, Järfälla kommun, Nacka kommun, Stockholms Stad och Håll Sverige Rent med flera. Föreningen består av medlemmar från både privat och offentlig sektor och är öppen för organisationer som har intresse att arbeta enligt föreningens syften.
Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.