2021-11-03 12:51Nyheter

Tillfällig ljuskonst som komplement till Allt ljus på Uppsala

Som ett komplement till Allt ljus på Uppsala har Uppsala kommun valt att installera ljud- och ljuskonst i fem tomma affärslokaler på och omkring gågatan i Uppsala city. Det är ett initiativ som Kommunstyrelsen i september beslutade skulle få extra resurser, i syfte att göra stadskärnan mer levande, locka besökare och inspirera nya hyresgäster. Konsten gestaltas av olika konstnärer och sker i samarbete med fastighetsägarna.

Dessa fem extra ljusinstallationer kommer att lysa under november och december:

UPP
Plats: Svartbäcksgatan 8
Ljusgestaltning: Jaime Reyes & Håkan Lidbo
I samarbete med fastighetsägare Vasakronan

TASSEMARKEN
Plats: Svartbäcksgatan 1b
Ljusgestalning: Johan Thurfjell (Uppsala konstmuseums samlingar)
I samarbete med fastighetsägare Vasakronan

LUNATIC
Plats: Dragarbrunnsgatan 38-40
Ljusgestaltning: Åsa Ersmark (Uppsala konstmuseums samlingar)
Musik: Simon Mullan och Theodore Trottner
I samarbete med fastighetsägare Vasakronan

PERSPEKTIV
Plats: Forumkvarteret, Bredgränd
Ljusgestaltning: Chiara Carucci, associate IALD, Okidoki arkitekter
Samarbete: Jim Farula, Freelance Lighting Designer/ Programmer
I samarbete med fastighetsägare Atrium Ljungberg

ARTIFICIELLA SJÄLAR
Plats: Forumkvarteret, Dragarbrunnsgatan
Ljusgestaltning: Timothy Wilson
I samarbete med fastighetsägare Atrium Ljungberg

Mer information om dessa olika ljusinstallationer kommer att finnas tillgängling på uppsalacity.se/ljuskonst eller i Uppsala city-appen i samband med premiären av Allt ljus på Uppsala den 4 november kl. 18.00.

För frågor eller mer information, vänligen kontakta:
Anna Gozzi, projektledare, Destination Uppsala
tel: 018-727 48 08, mail: anna.gozzi@uppsala.se


Om Destination Uppsala

Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.