2021-05-03 05:35Nyheter

Uppsala medverkar i Visit Swedens nya Svemester-satsning

Uppsala, tillsammans med Roslagen, medverkar med 25 olika semestertips inom områdena bo, äta och göra i Visit Swedens nylanserade upplevelseguide. Bild på genererade tips från Uppland.Uppsala, tillsammans med Roslagen, medverkar med 25 olika semestertips inom områdena bo, äta och göra i Visit Swedens nylanserade upplevelseguide. Bild på genererade tips från Uppland.

Under för ett par veckor sedan lanserade Visit Sweden sin Svemester-kampanj ”De ofrivilliga turisternas guide till Sverige”. Då introducerade man också Upplevelseguiden, en semestergenerator med över 600 restips för svenska besökare som vill resa i Sverige. Destination Uppsala lyfter tillsammans med Visit Roslagen fram 25 upplevelser i vår region. Till att börja med.

Intresset att upptäcka Sverige är stort och det växer. Närmare 40 % av svenskarna planerar just nu en Sverigesemester i sommar, visar en ny temperaturmätning som Visit Sweden har gjort. För att matcha efterfrågan på inspiration till nästa semesterresa finns nu över 600 förslag på resmål och aktiviteter i Visit Swedens nylanserade upplevelseguide på visitsweden.se.

˗ Vi är överväldigade över den positiva responsen som har gjort att över 12 000 personer har besökt www.visitsweden.se på drygt en vecka, säger Angelica Månsson-Gerde, ansvarig för Svemester-satsningen och Head of New Business på Visit Sweden.

Upplevelseguiden har tagits fram i samverkan med regionala turistorganisationer, destinationer och besöksnäringsföretag runt om i landet för att visa på den enorma bredden som Sverige erbjuder. Fokus är att visa upplevelser som inte är de mest kända, och som kan upplevas även utanför högsäsong.

Destination Uppsala tillsammans med branschkollegorna på Visit Roslagen har varit med och bidragit med upplevelser i regionen och tillsammans valt ut 25 olika alternativ inom områdena bo, äta och göra utifrån ett antal angivna kriterier, bland annat hållbarhet, digital tillgänglighet och bokningsmöjligheter.

˗ I första hand visar vi upp de lite mer okända pärlorna att uppleva i Uppsala i sommar, som kan väcka nyfikenhet att besöka oss. När man väl är på plats, eller i närheten, är fokus att få våra besökare att uppleva ännu mer, säger Helena Bovin, marknadschef Destination Uppsala. Det allvarliga läget kring smittspridningen, rådande restriktioner och vaccinationstakt har givetvis stor påverkan på vår möjlighet att resa inom landet i sommar, men det finns en stor förhoppning hos våra lokala aktörer att sommaren återigen ska kunna ge en positiv tillströmning av besökare till Uppsala som skapar intäkter till vårt lokala näringsliv, avslutar Helena Bovin.

Under de kommande månaderna kommer det löpande att finnas tillfällen för besöksnäringen att ansluta med nya upplevelser utifrån de kriterier och önskemål som Visit Sweden har satt.

Såhär fungerar Upplevelseguiden:
Upplevelseguiden finns på www.visitsweden.se/upplevelseguide. Genom att svara på några enkla frågor genereras fem tips på vad du kan uppleva i din närhet där du befinner dig (du kan ändra inom vilket avstånd du vill få tips). Klicka dig enkelt vidare för att läsa mer eller direkt till företaget om du vill göra en bokning eller få mer information.