2017-10-04 10:09Pressmeddelande

179 miljoner till Uppsala genom möten och kongresser

Under 2016 genererade de möten och kongresser som arrangerades i Uppsala ca 179 miljoner kronor till besöksnäring, handel, boendeanläggningar och transporter. Det visar den årsrapport för Uppsalas mötes- och evenemangsindustri som Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala har tagit fram för fjärde året i rad.

Det går bra för Uppsala. 2016 arrangerades ett tjugotal idrottsmästerskap i Uppsala och det arrangerades fler

möten än någonsin förut. Vår stad toppar nationella såväl som internationella rankingar när det kommer till antalet arrangerade kongresser. Under 2016 arrangerades 181 organisations- och föreningsmöten med totalt 29 000 deltagare. Då visar ändå inte rapporten de indirekta effekterna av möten och evenemang, som kunskapsimport och positiva upplevelser.

– Idag ägnar vi allt mer tid till att bidra till bättre och mer hållbara arrangemang, som ger fler effekter utöver de redan givna turistekonomiska. Om vi ser på möten och evenemang som strategiska verktyg för att nå en verksamhets långsiktiga utvecklingsmål, då nyttjar vi den verkliga potential som finns i att arrangera kongresser, konferenser och evenemang på hemmaplan, säger Anna Lindström, chef för Möten & Evenemang/Uppsala Convention Bureau (UCB) som är en del av Destination Uppsala.

Verksamhetsområdet Möten & Evenemang/UCB har som uppgift att värva och verka för fler kongresser, konferenser och evenemang till Uppsala. Arbetet går ut på att aktivt påverka, stödja och underlätta arbetet med att förlägga och arrangera möten och evenemang här. Ett nationellt eller internationellt arrangemang förläggs här tack vare ett gott lokalt ambassadörskap, att en lokal person visar ett tydligt engagemang i sitt nationella eller internationella nätverk. Det innebär att alla som bor och är verksamma i Uppsala är viktiga ambassadörer för att få hit än fler möten och evenemang.

Vid ett flertal tillfällen per år bjuder Möten & Evenemang/UCB och sina partners in arrangörer av möten och evenemang till diverse träffar med målet att fånga upp erfarenheter, utmaningar och idéer. Det ligger till grund för det kompetensstöd och utbildningsinsatser som UCB och besöksnäringen sedan erbjuder arrangörerna. Dessa forum ger också arrangörerna möjlighet att sinsemellan dela erfarenheter.

Den 5 oktober är det återigen dags för ett sådant forum, Ambassadörsmiddagen. Här samlar man och premierar 100 av årets mötes- och evenemangsambassadörer som visat ett gott ambassadörskap för Uppsala, personer som under föregående år har ordnat ett internationellt eller nationellt möte eller idrottsevenemang. Årets middag hålls på Fyrishov.

Årsrapporten finns att läsa här http://www.destinationuppsala.se/globalassets/moten/moten---pdf/du_motes-och-evenemangsaret-2016-arsrapport.pdf

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Lindström, chef för Möten & Evenemang/Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala
Tel: 076-76 18 335, mail anna.lindstrom@destinationuppsala.se

Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.

Bolaget ansvarar bland annat för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.