Den 7–23 november är det dags för ljusfestivalen Allt ljus på Uppsala. Med 13 ljusverk – och ett 14:e i samarbete med Cube of Art – förvandlas stadens kärna till en plats för nya perspektiv, känslor och möten. Årets tema är ” The Promise of Change”.
– Varje år lyfter vi ett tema kopplat till hållbarhet, och i år utforskar vi förändringens kraft och möjligheter i en tid då omställning är nödvändig och möjlig, säger Jonas Ekebacke, enhetschef publika evenemang på Destination Uppsala. Vi vet att framtiden kräver nya sätt att tänka och leva – men också att den väcker frågor och känslor. Vi vill skapa en mötesplats för eftertanke.
I år medverkar internationella konstnärer från hela Europa och ljusverken bjuder på en mångfald av uttryck och upplevelser. Tillsammans med ett 20-tal sponsorer och partners arrangeras en festival som belyser temat ”The Promise of Change” på både ett personligt och samhälleligt plan. Det genomsyrar varje installation, från det stilla och poetiska till det lekfulla och storslagna. Några verk belyser klimat och hållbarhet, andra känslor, vetenskap eller social samhörighet.
I ”Far Away” tänds ljuset först när någon närmar sig – en påminnelse om vikten av mänsklig närvaro. I ”Aj Vana Be” visualiseras en persons vattenförbrukning genom 32 upplysta badkar, medan ”Fluxit” fungerar som en modern lägereld, där ljuset blir en plats att stanna upp och tänka tillsammans. ”Imagine” låter barns drömmar om framtidens stad projiceras över Dekanhuset – en symbol för nästa generations visioner om vad förändring kan vara.
Festivalen arrangeras av Uppsala kommun och Uppsala City med stöd av ett 20-tal sponsorer och partners. Genomförandet projektleds och kommuniceras av Destination Uppsala. Det primära syftet är att skapa trygghet, rörelse och gemenskap i stadskärnan – under en av årets mörkaste månader. 2024 års festival lockade över 114 000 besökare, och i år hoppas man på ännu större engagemang – från uppsalabor, barnfamiljer, studenter och besökare från hela regionen.
Festivalen innehåller även:
Fakta:
För mer information, vänligen kontakta:
Jonas Ekebacke, enhetschef publika evenemang på Destination Uppsala
Tel: 018-727 48 14
Årets ljusverk – Allt ljus på Uppsala 2025
Far Away
Plats: Rektorsgården
Ljusgestaltning: Machines (FR)
Sponsor: Bolander & Co
Dreamcatcher
Plats: Gotlandsparken / Klostergatan
Ljusgestaltning: Calidos (ES)
Sponsor: Bonnier Fastigheter
Hexx
Plats: Observatorieparken
Ljusgestaltning: Calidos (ES)
Sponsor: Castellum
Pixel Planet
Plats: Vasaparken
Ljusgestaltning: Super Idée (FR)
Sponsor: Cytiva
Helicoled
Plats: Vasaparken
Ljusgestaltning: Super Idée (FR)
Sponsor: Cytiva
L’Envol
Plats: Kyrkogårdsgatan
Ljusgestaltning: Pitaya (FR)
Sponsor: Sh Bygg i samarbete med Uppsala Stadsmission
Barriere
Plats: Linnéträdgården
Ljusgestaltning: Studio Philip Ross (NL)
Sponsor: Thermo Fisher Scientific
Geist
Plats: Stora torget
Ljusgestaltning: This is Loop (UK)
Sponsor: Akademiska Hus i samarbete med Uppsala Universitet
Imagine
Plats: Dekanhuset
Ljusgestaltning: Onda Studio (IT)
Sponsor: Atrium Ljungberg
Our Beating Heart
Plats: Svartbäcksgatan 19
Ljusgestaltning: Studio Vertigo (UK)
Sponsor: Uppsala kommun, Kulturlyftet
Royal Sky
Plats: Bakom Carolina Rediviva
Ljusgestaltning: Artistic Latvia (LV)
Sponsor: Uppsala kommun
Aj Vana Be
Plats: Celsiustorget
Ljusgestaltning: Benedikt Tolar (CZ)
Sponsor: Uppsala Vatten
Fluxit
Plats: Odinslund
Ljusgestaltning: Vendel & de Wolf (NL)
Sponsor: Uppsala Akademiförvaltning i samarbete med Uppsala Universitet
Partnerverk – Cube of Art
Plats: Juvelen
Ljusgestaltning: Cube of Art
Sponsor: Cube of Art
Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.