Den 3–20 november arrangeras återigen den populära ljusfestivalen Allt ljus på Uppsala. Ett tiotal ljusverk kommer att lysa upp stadskärnan under en av årets mörkaste månader. Festivalen besöks av ca 150 000 människor.
Allt ljus på Uppsala bjuder in besökare och Uppsalabor att ta del av roliga och tänkvärda ljusverk i staden. Nytt för i år är att ett av verken, Aleksandra Stratimirovics Great Minds kommer på plats lite senare och var verket står någonstans, blir en överraskning.
Även musik, konst, utställningar, barnaktiviteter, guidningar och höstmys på restauranger och caféer är en del av ljusfestivalen. Ljusverken tänds och ljusfestivalen startar torsdag 3 november kl. 18.00 utanför Uppsala Konsert & Kongress. Alla aktiviteter och erbjudanden kommer finnas samlade på www.alltljuspauppsala.se.
Allt ljus på Uppsalas syfte är att bidra till ett tryggt och attraktivt Uppsala att leva, verka och vistas i. Målsättningen är att öka flödena av människor i city och att ge trygghet till stadens mörka platser. Placeringen av ljusverken sträcker sig genom stadskärnan och besökare kommer röra sig mellan Uppsala Konsert & Kongress, Forumtorget, Klosterparken, Riddartorget och vidare.
Ljusfestivalen arrangeras på uppdrag av Uppsala kommun och Uppsala Citysamverkan och projektleds av Destination Uppsala. Festivalen genomförs tillsammans med det lokala näringslivet. Årets ljusvärdar och ljusvänner är: Atrium Ljungberg, Castellum, Bonnier Fastigheter, St:Per Gallerian, Vasakronan och Wallenstam.
En mer hållbar ljusfestival
Årets festival äger rum samtidigt som energifrågan är högst aktuell och festivalen kommer minska sin energianvändning med ca 30%. Ljusverken kommer i år lysa två timmar mindre än vanligt, och vara tända mellan kl. 17.00–22.00.
– Allt ljus på Uppsala har som mål att den totala energiförbrukningen understiger 1000 kWh, vilket är jämförbart med en normal villas halva månadsförbrukning, säger Jonas Ekebacke. Samtidigt uppmanar vi alla besökare att vara noga med att stänga av elektronisk utrustning hemma under sitt besök.
Årets ljusverk på Allt ljus på Uppsala
DROM
Var: torget framför Uppsala Konsert & Kongress I Skulptur: konstnär Torbjörn Berg och smed Anders Klingmark I Riggning: Kristian Frank, Studio703 I Koncept och konstinstallation: Peder Bjurman
THE GATE – MODERPORTALEN
Var: Kungspassagen I Ljuskonstnär: Svante Pettersson I Ljusprogrammering: Albin Roslund, Kreativ Teknik I Ljuddesign: Daniel Algulin, Bjerkling I Musik: ”Alla ska med”, DJ Large
Trädkramaren
Var: korsningen Dragarbrunnsgatan och Bredgränd I Ljusgestaltning: Olsson & Linder I Ljusdesign: Erik Olsson
Kraken
Var: Forumtorget I Ljusgestaltning: Utskottet I Ljusdesign: Edvin Buregren
Klosterparken
Var: Klosterparken I Koncept: Tove Rylander Sagrén I Ljusgestaltning: Per-Erik Rylander, Ljudverket KB
Höststorm
Var: Upplandsmuseets fasad. Upplevs bäst från Gotlandsparken I Ljus- och ljudgestaltning: Scenteknik
Smalt ljus
Var: Gränderna kring Skytteanum I Ljusgestaltning: Light Bureau I Ljusdesign: Andreas Almstedt
Åter!
Var: Riddarparken I Ljusgestaltning: Uppsala vatten I Ljusdesign: Erik Hedman
Paradoxum
Var: Slottsbacken I Ljusgestaltning: Olsson & Linder och DEMBACKE I Ljusdesign: Erik Olsson och Evelina Dembacke
Pyramider
Var: Odinslund I Ljusgestaltning: Utskottet I Ljusdesign: Edvin Buregren
Uppsala slott – en resa i tiden
Var: Uppsala slotts fasad, in mot borggården I Lyser: kl. 18-20 den 3, 9 och 19 november I Ljusgestaltning: Kulturförvaltningen, Uppsala kommun
Överraskning
Great Minds
Var: en något hemlig plats I Lyser: 9–20 november I Ljusgestaltning: konstnär Aleksandra Stratimirovic
Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.