2021-12-15 08:00Pressmeddelande

Ännu ett mästerskap till Uppsala. SM i Dans återkommer under 2022.

Helgen bjöd på fartfylld dans när SM i dans avgjordes på IFU Arena. Helgen bjöd på fartfylld dans när SM i dans avgjordes på IFU Arena.

I helgen som var arrangerades ett fartfyllt SM i Bugg och Rock´n Roll danser på IFU Arena och samtidigt offentliggjordes också de glada nyheterna om att SM i Dans återkommer till Uppsala i maj 2022.

˗ Vi är stolta att presentera Uppsala som värdstad för SM i Bugg och Rock´n Roll danser 2022. Vi på Svenska Danssportförbundet, tillsammans med lokalarrangören Uppsala Bugg och Swing Society, är givetvis ödmjuka inför den rådande pandemin och kommer att följa utvecklingen och ta hänsyn till Folkhälsomyndighetens rekommendationer, säger Karolina Filipsson, Vice ordförande i Svenska Danssportförbundet.

Evenemanget genomförs på IFU Arena i Uppsala 27-28 maj 2022.

- Helgens SM i Uppsala var ett härligt arrangemang med fantastiska tävlanden och stor publik. Vi jobbar alltid mot högt uppsatta mål och inleder nu jobbet för att utveckla evenemanget ytterligare inför 2022. Vi vill ge den bästa möjliga upplevelsen för tävlande, domare, funktionärer, media och publik även under SM i Dans 2022, säger Mikael Österberg, ordförande i Uppsala Bugg och Swing Society.

För Uppsala är det ett mycket välkommet evenemang och ett uppskattat inslag i stadens evenemangsportfölj då sporten är populär med många utövare. Uppsala kan se fram emot att återigen få välkomna dansare och publik från hela Sverige.

˗ Vi är glada att samarbetet nu sträcker sig över flera år. Det ger oss goda möjlighet att lära känna målgruppen och marknadsföra evenemanget ut mot dans- och musikintresserade, både tillresta och boende i Uppsala. Med arrangörens genomförande i helgen hoppas vi också ha visat på den evenemangsupplevelse som IFU Arena erbjuder och tror därigenom på riktigt stora mängder dansare och publik till vårens mästerskap, säger Anna Lindström, chef Möten och Evenemang, Destination Uppsala.

FAKTA:

I SM i Bugg och Rock´n Roll danser ingår Bugg, Dubbelbugg, Lindy Hop, Boogie Woogie och Rock’n Roll.

För kontakt:
Karolina Filipsson, Vice ordförande i Svenska Danssportförbundet