2019-07-04 04:30Pressmeddelande

Antalet möten och idrottsevenemang i Uppsala ökar

Statistiken i den årsrapport som Uppsala Convention Bureau tar fram visar en stadigt ökning av föreningsmöten och idrottsevenemang till Uppsala under 2018.Statistiken i den årsrapport som Uppsala Convention Bureau tar fram visar en stadigt ökning av föreningsmöten och idrottsevenemang till Uppsala under 2018.

För sjätte året i rad har Uppsala Convention Bureau*, del av Destination Uppsala, tagit fram en årsrapport med statistik över de möten och idrottsevenemang som arrangeras i Uppsala. Under 2018 ser man en stadig ökning av dessa arrangemang. Under förra året genomfördes 194 föreningsmöten med omkring 29 700 medverkande mötesdelegater och tack vare de nya arenaförutsättningarna i staden kunde också totalt 48 mästerskap och större idrottscuper genomföras här.

- Jämfört med andra städer i Sverige så presterar Uppsala jättebra. Som mötesstad så fortsätter vi att ligga i den absoluta toppen av den nationella rankingen, och är dessutom enda staden i landet som konsekvent ökat i antal möten per år de senaste fyra åren. säger Anna Lindström, chef för enheten möten och evenemang på Destination Uppsala. I den internationella rankingen klättrade Uppsala hela 21 placeringar och bibehåller också sin tredje plats som internationell mötesstad i Sverige, efter Stockholm och Göteborg. Det är glädjande!

De vetenskapliga och medicinska mötena fortsätter som tidigare år att dominera i antal, men man ser också en positiv utveckling av andelen kommunalt kopplade möten. Även idrottsevenemangen fortsätter att öka i antal och storlek, något som är ett direkt resultat av de nya arenaförutsättningarna i Uppsala.

Aktiviteter i form av möten och evenemang är otvivelaktigt positiva för besöksnäringen och ger goda förutsättningar för ett bra urval av restauranger, handel och hotell, året om för den som bor här eller besöker staden. 

- Ofta är ett möte eller ett evenemang också våra besökares första möte med vår stad. Genom ett gott värdskap under ett första besök ökar chanserna att få välkomna en mötesdelegat eller evenemangsbesökare hit igen, men som fritidsturister, avslutar Anna Lindström.

Viktigt att understryka är också de mindre synliga, men långsiktiga effekterna av ett möte eller evenemang som arrangeras i Uppsala tack vare ett så kallat värdskap på hemmaplan. Här kan till exempel nämnas, att de ger fler uppsala-verksamma personer möjlighet att delta, lära, synas och bygga nätverk, än om arrangemanget genomförs på annan ort.

”Årsrapport Uppsala mötesindustri 2018” finns att läsa att läsa och ladda ner här.

För mer information, kontakta gärna:
Anna Lindström, Chef Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala
Tel: 076-76 18 335 Mail: anna.lindstrom@destinationuppsala.se

*Uppsala Convention Bureau, del av Destination Uppsala, har som uppgift att verka för och värva och fler möten och evenemang till Uppsala. Vi arbetar aktivt för att Uppsala ska utvecklas till en mer ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar destination genom att bidra till kunskaps- och arrangemangsutvecklingen inom mötes- och evenemangsindustrin. För mer information, besök  www.uppsalaconventionbureau.se



Om Destination Uppsala

Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.


Kontaktpersoner

Anna Lindström
Chef Möten och Evenemang
Anna Lindström
Marknadsför Uppsala för kongresser, konferenser och idrottsevenemang. Är ett kostnadsfritt råd och stöd vid värvning av möten till Uppsala.

Relaterad media