Den 8–24 november arrangeras den elfte upplagan av den populära ljusfestivalen Allt ljus på Uppsala. Och årets arrangemang är det största hittills. Förutom elva fantastiska ljusverk utsprida i stadskärnan, kommer besökarna också att kunna ta del av ett upplevelselopp, tre butikskonserter och ett gastronomiskt gästspel med en specialkomponerad festivalmeny. Dessutom kommer det att finnas en kaffevagn med gratis kaffe varje dag.
− Årets festival kommer verkligen att bli något mer, mot tidigare år. Vi har utöver våra elva ljusverk också ett flertal nya samarbetspartners som arrangerar olika aktiviteter och evenemang som en del av festivalen, berättar Jonas Ekebacke, enhetschef publika evenemang på Destination Uppsala.
Allt ljus på Uppsala arrangeras för elfte gången, men huvudsyftet är detsamma; att bidra till ett tryggt och attraktivt Uppsala att leva, verka och vistas i. Syftet är också att bidra till en ökning av besöksomsättningen i Uppsala.
I år och fram till 2030 har festivalen ett tema kopplat till ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet och Agenda 2030. Årets tema, Du är skillnaden, lyfter individens roll i omställningen till en mer hållbar framtid.
− Varje år lockar Allt ljus på Uppsala över 100 000 besökare. Vi har bestämt oss för att vi inte bara vill inspirera dem – vi vill också engagera dem, säger Jonas Ekebacke. Våra ljusinstallationer kommer var och ett att ha ett unikt budskap kopplat till temat på olika sätt. Syftet är att skapa en plattform för dialog och reflektion kring den pågående omställningen till ett hållbart samhälle och hur man som enskild individ kan påverka. Och målet är såklart att man ska anamma mer hållbara vanor framåt.
Likt förra året är det stor internationell prägel bland de konstnärer, designers och kreativa team som skapar ljusverken. Tack vare medverkan i det internationella nätverket International Light Festival Organization (ILO) har festivalens projektgrupp knutit nya kontakter med konstnärer och ljusdesigners i hela Europa. Genom att dela ljusverk med bland annat Nobel week lights (Stockholm) och Copenhagen light festival (Köpenhamn) får man en ökad miljömässig och ekonomisk hållbarhet.
För mer information, vänligen kontakta:
Jonas Ekebacke, enhetschef publika evenemang på Destination Uppsala
Tel: 018-727 48 14
Om Allt ljus på Uppsala 2024
Allt ljus på Uppsala pågår 8 – 24 november. Ljusverken är tända kl. 16.00 – 22.00 varje dag. Invigning är på Stora torget den 8 november kl. 16.00.
Allt ljus på Uppsala är ett samarbete mellan Uppsala kommun, Uppsala city och det lokala näringslivet. Destination Uppsala projektleder genomförandet av evenemanget och ansvarar även för kommunikationen. Sponsorer står för ungefär hälften av finansieringen.
Aktiviteter som arrangeras av samarbetspartner till ljusfestivalen
Årets ljusvärdar (sponsorer)
Årets ljusvänner
Årets ljusverk
Resonance
Plats: Rådhuset, Stora torget
Ljusgestaltning: Smash Studio (SE)
Ljusvärd: Castellum
Translucens
Plats: Fyrisån, Rosénparken
Ljusgestaltning: Niko Tiainen (FI)
Ljusvärd: Life IP Rich Waters
Utställning: Krafttag för friskare vatten, Johan Hammar
Fragments
Plats: Riddartorget
Ljusgestaltning: Sedemminut (SK)
Ljusvärd: Sh bygg sten och anläggning x Uppsala Stadsmission
Firefly Field
Plats: Odinslund
Ljusgestaltning: Studio Toer (NL)
Ljusvärd: Vattenfall
For Peace!
Plats: Carolinaparken
Ljusgestaltning: Sedemminut (SK)
Ljusvärd: Akademiska Hus
Globoscope
Plats: Botaniska trädgården
Ljusgestaltning: Collectif Coin (FR)
Ljusvärd: Uppsala Akademiförvaltning
Dependance
Plats: Slottet, Borggården
Ljusgestaltning: Lightspray Visual (HU)
Ljusvärd: Cytiva
Mycelium Network
Plats: Bleke Backe
Ljusgestaltning: Stevie Thompson (UK)
Ljusvärd: Bonnier Fastigheter
Att synas och bli sedd
Plats: Stadsträdgården
Ljusgestaltning: Svante Pettersson (SE)
Ljusvärd: LF Uppsala
Wave
Plats: Stadsträdgården
Ljusgestaltning: Squidsoup (UK)
Ljusvärd: Atrium Ljungberg
Spin Me a Yarn
Plats: Pumphuset
Ljusgestaltning: Studio Vertigo (UK)
Ljusvärd: Uppsala Vatten och Avfall
Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.