2024-10-23 05:30Pressmeddelande

Årets Allt ljus på Uppsala blir den största ljusfestivalen hittills

Människor i rörelse i centrala Uppsala under Allt ljus på Uppsala 2022. Kontverket heter Smalt ljus och är skapat av  Light Bureau.Smalt ljus av Light Bureau, 2022. Foto: Gustav Dalesjö. Den populära ljusfestivalen Allt ljus på Uppsala pågår den 8-24 november. Det blir den största festivalen hittills, sett till innehållet.

Den 8–24 november arrangeras den elfte upplagan av den populära ljusfestivalen Allt ljus på Uppsala. Och årets arrangemang är det största hittills. Förutom elva fantastiska ljusverk utsprida i stadskärnan, kommer besökarna också att kunna ta del av ett upplevelselopp, tre butikskonserter och ett gastronomiskt gästspel med en specialkomponerad festivalmeny. Dessutom kommer det att finnas en kaffevagn med gratis kaffe varje dag.

− Årets festival kommer verkligen att bli något mer, mot tidigare år. Vi har utöver våra elva ljusverk också ett flertal nya samarbetspartners som arrangerar olika aktiviteter och evenemang som en del av festivalen, berättar Jonas Ekebacke, enhetschef publika evenemang på Destination Uppsala.

Allt ljus på Uppsala arrangeras för elfte gången, men huvudsyftet är detsamma; att bidra till ett tryggt och attraktivt Uppsala att leva, verka och vistas i. Syftet är också att bidra till en ökning av besöksomsättningen i Uppsala.

I år och fram till 2030 har festivalen ett tema kopplat till ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet och Agenda 2030. Årets tema, Du är skillnaden, lyfter individens roll i omställningen till en mer hållbar framtid.

− Varje år lockar Allt ljus på Uppsala över 100 000 besökare. Vi har bestämt oss för att vi inte bara vill inspirera dem – vi vill också engagera dem, säger Jonas Ekebacke. Våra ljusinstallationer kommer var och ett att ha ett unikt budskap kopplat till temat på olika sätt. Syftet är att skapa en plattform för dialog och reflektion kring den pågående omställningen till ett hållbart samhälle och hur man som enskild individ kan påverka. Och målet är såklart att man ska anamma mer hållbara vanor framåt.

Likt förra året är det stor internationell prägel bland de konstnärer, designers och kreativa team som skapar ljusverken. Tack vare medverkan i det internationella nätverket International Light Festival Organization (ILO) har festivalens projektgrupp knutit nya kontakter med konstnärer och ljusdesigners i hela Europa. Genom att dela ljusverk med bland annat Nobel week lights (Stockholm) och Copenhagen light festival (Köpenhamn) får man en ökad miljömässig och ekonomisk hållbarhet.

För mer information, vänligen kontakta:
Jonas Ekebacke, enhetschef publika evenemang på Destination Uppsala
Tel: 018-727 48 14

Om Allt ljus på Uppsala 2024
Allt ljus på Uppsala pågår 8 – 24 november. Ljusverken är tända kl. 16.00 – 22.00 varje dag. Invigning är på Stora torget den 8 november kl. 16.00.

Allt ljus på Uppsala är ett samarbete mellan Uppsala kommun, Uppsala city och det lokala näringslivet. Destination Uppsala projektleder genomförandet av evenemanget och ansvarar även för kommunikationen. Sponsorer står för ungefär hälften av finansieringen.


Aktiviteter som arrangeras av samarbetspartner till ljusfestivalen

  • Phosworks Luminous Sessions 8, 15 och 22 november
    I samarbete med Phosworks arrangeras livemusik i tre olika skyltfönster i city. Under  festivalperioden kommer också tre AR-verk att finnas i samma skyltfönster.
  • Gästspel meny; Allt ljus på Uppsala 12 – 14 november
    I samarbete med Villa Anna. Årets ljusverk kommer att gestaltas i en gastronomisk komposition av mat och dryck i kombination.
  • Uppsala Light Run 15 november
    I samarbete tillsammans med Studentidrott Campus1477 arrangeras ett nytt upplevelselopp för 300 deltagare. Slingan är 5 km förbi samtliga ljusverk.
  • The Lights Fest at Upside Stories 20 november
    I samarbete med Vectura Fastigheter arrangeras en After work med ljusupplevelse, utställning och musik området i Främre Boländerna.
  • Kaffevagnen med gratis kaffe, varje dag under hela festivalen
    Finns i Odinslund och sker i samarbete med Lindvalls kaffe, LF Uppsala och Vattenfall.
  • Den ljusnande framtid är vår, informationskampanj
    Informationskampanj i samarbete med Uppsala:2030, som ska uppmuntra till samtal och möten kring hållbarhet som väcker tankar, ger kunskap och motiverar till förändring.

Årets ljusvärdar (sponsorer)

  • Uppsala vatten
  • LF Uppsala
  • Bonnier
  • Atrium Ljungberg
  • Cytiva
  • Akademiska hus
  • Vattenfall
  • Sh bygg, sten och anläggning x Uppsala stadsmission
  • Akademiförvaltning
  • Rich waters
  • Castellum
  • Uppsala Akademiförvaltning

Årets ljusvänner

  • Vasakronan
  • Belysningsstiftelsen

Årets ljusverk

Resonance
Plats: Rådhuset, Stora torget
Ljusgestaltning: Smash Studio (SE)
Ljusvärd: Castellum

Translucens
Plats: Fyrisån, Rosénparken
Ljusgestaltning: Niko Tiainen (FI)
Ljusvärd: Life IP Rich Waters
Utställning: Krafttag för friskare vatten, Johan Hammar

Fragments
Plats: Riddartorget
Ljusgestaltning: Sedemminut (SK)
Ljusvärd: Sh bygg sten och anläggning x Uppsala Stadsmission

Firefly Field
Plats: Odinslund
Ljusgestaltning: Studio Toer (NL)
Ljusvärd: Vattenfall

For Peace!
Plats: Carolinaparken
Ljusgestaltning: Sedemminut (SK)
Ljusvärd: Akademiska Hus

Globoscope
Plats: Botaniska trädgården
Ljusgestaltning: Collectif Coin (FR)
Ljusvärd: Uppsala Akademiförvaltning

Dependance
Plats: Slottet, Borggården
Ljusgestaltning: Lightspray Visual (HU)
Ljusvärd: Cytiva

Mycelium Network
Plats: Bleke Backe
Ljusgestaltning: Stevie Thompson (UK)
Ljusvärd: Bonnier Fastigheter

Att synas och bli sedd
Plats: Stadsträdgården
Ljusgestaltning: Svante Pettersson (SE)
Ljusvärd: LF Uppsala

Wave
Plats: Stadsträdgården
Ljusgestaltning: Squidsoup (UK)
Ljusvärd: Atrium Ljungberg

Spin Me a Yarn
Plats: Pumphuset
Ljusgestaltning: Studio Vertigo (UK)
Ljusvärd: Uppsala Vatten och Avfall



Om Destination Uppsala

Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.


Kontaktpersoner

Jonas Ekebacke
Projektledare Världsklass Uppsala samt enhetschef publika evenemang på Destination Uppsala
Jonas Ekebacke