2019-10-14 11:45Pressmeddelande

Återigen lyser Allt Ljus på Uppsala upp stadskärnan

Space Cube av ljuskonstnären Svante PetterssonLjuskonstnären Svante Pettersson medverkade med Space cube under Allt ljus på Uppsala 2018. I år medverkar han med ljusverket "Glöd över vatten".

Den första november tänds den sjunde upplagan av Allt ljus på Uppsala. Det mycket uppskattade evenemanget kommer i år att utgöras av åtta ljusverk som tillsammans lyser upp city under en av årets mörkaste månader. Temat är ”Uppsala hyllar”, där profiler, platser och fenomen kopplade till Uppsala kommer att åskådliggöras. Utöver ljusverken kommer också flera mindre ljussättningar av befintliga konstverk och platser att finnas utplacerade längs med slingan.

–  Det kommer att bli en väldigt bra mix av ljusverk, med en lekfull bredd kopplad till temat, berättar Elin Winberg, projektledare, Destination Uppsala. I Stadsträdgården hyllar vi astrologin, ett av Uppsalas universitets första undervisningsämnen, genom den häpnadsväckande stjärnan Nova gestaltad av den brittiska ljussättaren Lucy McDonell. Ljusverket Mjau, av Andreas Wiil på ÅF Lightning, hyllar Pelle Svanslös och hans vänner. Pelle Svanslös lekplats kommer att ljussättas så att stora och små barn kan upptäcka lekplatsen på ett nytt lekfullt sätt. Ett annat roligt och interaktivt ljusverk är Hångelbänken på Celsiustorget, en hyllning av Anders Celsius skapat av Utskottet, som mäter motståndet mellan två ledande handtag.

Placeringen av ljusverken sträcker sig brett genom stadskärnan och den så kallade slingan kommer att innehålla något för alla. Som besökare kommer man att passera Stadsträdgården, Årummet, Carolina Rediviva och Celsiushuset. Evenemanget bidrar till att göra stadskärnan mer levande och lockar fler att ta sig ut och uppleva city under en av årets mörkaste månader.

–  Ett ljusverk som jag måste nämna är Beams på Gamla torget. Det kommer att bestå av ett större antal lampor dekorerade av uppsalabor i olika åldrar, fortsätter Elin Wiberg. Varje lampa är lika unik som sin skapare och representerar den mångfald som utgör Uppsala. Förhoppningen är att den som har varit med och gjort en lampa känner stolthet och tar med sig familj eller vänner för att se den i sitt stora sammanhang.

Utöver ljusverken kommer flera mindre ljussättningar av befintliga konstverk och platser att finnas utplacerade. Både kommunen och det lokala näringslivet kommer att ordna med kringaktiviteter med koppling till evenemanget för att locka fler besökare till city. Det blir allt från guidade turer och föreläsningar till aktiviteter på fritidsgårdar och skattjakter för barn.

Kontaktpersoner Allt ljus på Uppsala:
Elin Winberg – projektledare, Destination Uppsala
tel: 018-727 48 03, mail: elin.winberg@destinationuppsala.se

LJUSVERKEN
*Nova
Plats: Stadsträdgården
Ljusgestaltning: Lucy McDonell

*Fyrisljus
Plats: Å-rummet (Västgötaspången till Islandsbron)
Ljusgestaltning: Lightscape United

*Glöd över vatten
Plats: Nybron (Dombron och Eddaspången)