2020-11-16 10:56Pressmeddelande

Avgiftsfritt partnerskap i Uppsala Convention Bureau under 2021

Konferensdeltagare på Uppsala Konsert & Kongress innan pandemin. Foto: Tor JohnssonPartnerskapet Uppsala Convention Bureau verkar för fler möten och evenemang till Uppsala. Ett kostnadsfritt medlemskap för avtalspartners under 2021 är en av åtgärderna i det nya stödpaketet för det lokala näringslivet. Foto: Tor Johnsson

Som en del av det nya stödpaket som kommunstyrelsen beslutade om under förra veckan med lättnader för det lokala näringslivet innefattas ett kostnadsfritt medlemskap för avtalspartners i Uppsala Convention Bureau (UCB). Partnerskapet verkar för fler möten och evenemang till Uppsala. 

Möten och evenemang är en viktig del av Uppsalas varumärke och bidrar till att stärka Uppsalas attraktivitet som en stad att besöka, bo och arbeta i, samt ger stora intäkter till det lokala näringslivet. Med hänsyn till besöksnäringens tuffa situation och vikten av att nå en så snabb återgång som möjligt när det kommer till att arrangera möten och evenemang i Uppsala har kommunstyrelsen beslutat om ett för näringslivet kostnadsfritt medlemskap i Uppsala Convention Bureau under 2021. Detta för att bibehålla det starka samarbetet och aktiveringen för att säkra affärer till destinationen i framtiden.

- Besöksnäringen har drabbats absolut hårdast av pandemin och de restriktioner som tvunget behövt införas. UCB är ett framgångsrikt samarbete och med ett avgiftsfritt år ser vi att så många företag som möjligt kan vara kvar i samarbetet även under 2021. Så att vi gemensamt kan fortsätta att värva ännu fler möten och evenemang till Uppsala, säger Erik Pelling (S), styrelseordförande i Destination Uppsala.

Medlemskap i Uppsala Convention Bureau (UCB) är öppet för alla företag och organisationer som stödjer och vill verka för Uppsala som mötes-och evenemangsstad. Avgifterna bidrar till den operativa verksamheten. I dag består partnerskapet av 20 verksamheter, från hotell- och restaurangverksamheter, mötes- och evenemangsarenor samt transportörer och kongressbyråer. Partnerskapet genererade under 2019 strax över 26 000 gästnätter, affärer motsvarande ca. 47,6 miljoner kronor.

Läs mer om aktuella insatser för lokalt näringsliv i Uppsala.

För mer information vänligen kontakta:
Erik Pelling (S), styrelseordförande Destination Uppsala
Telefon: 018-727 13 18
E-post: erik.pelling@uppsala.se

Charlotte Skott, vd Destination Uppsala
Telefon: 018-727 13 12
Mobil: 070-566 55 58
E-post: charlotte.skott@uppsala.se



Om Destination Uppsala

Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.

Kontaktpersoner

Charlotte Skott
VD
Charlotte Skott
Anna Lindström
Chef Möten och Evenemang
Anna Lindström
Marknadsför Uppsala för kongresser, konferenser och idrottsevenemang. Är ett kostnadsfritt råd och stöd vid värvning av möten till Uppsala.