2018-09-20 13:00Pressmeddelande

Bandyfinalen den 22-23 mars 2019 på Studenternas – Fem finaler spelas i Uppsala

Speldatum är nu spikade för Bandyfinalerna 2019 och lördagen den 23 mars kommer dam- och herrfinal avgöras på traditionsrika Studenternas. Fredag den 22 mars avgörs Flickor 17, Pojkar 18 och Pojkar 20-finalerna i Uppsala. Snacket om vilka som ska stå på Studenternas is i mars och göra upp om den åtråvärda SM-bucklan har inletts och Uppsala står redo att återigen välkomna alla till en bandyfest i staden.

Damfinalen slog förra året nytt publikrekord med över 5 000 besökare och den spelas i år precis som förra året samma dag som Herrfinalen men med den nya starttiden 12.00. Herrfinalen kommer spelas kl.18.00 vilket betyder att publiken kommer i lugn och ro kunna se båda finalerna och däremellan äta Bandyfrukost i staden mellan matcherna.

– Det känns väldigt inspirerande och kul att få välkomna hela Bandy-Sverige tillbaka till Uppsala och Bandyfinalerna när vi nu spikat datum för 2019 års upplaga. Uppsala visade med största tydlighet förra året att finalerna återigen är tillbaka på hemmaplan och bjöd upp till den bandyfest som staden är känd för. Extra glädjande att traditionen med Bandyfrukost verkligen lever vidare men också att damfinalen lockade till nytt publikrekord, säger Ola Rosén projektledare för Bandyfinalerna.

Biljetterna till Bandyfinalerna 2019 släpps fredag den 7 december via www.bandyfinalenuppsala.se.
Som förra året kommer en biljett till finaldagen den 23 mars betyda att du som åskådare kan ta del av både dam- och herrfinalen. En biljett för fredagen den 22 mars betyder att du kan ta del av de tre ungdomsfinalerna.

– Svensk Bandy är väldigt nöjda med den fest Uppsala bjöd upp till när finalerna återigen gjorde entré i staden. Extra glädjande är damfinalen med nytt publikrekord. Nu ser vi framemot ett nytt år med finaler i Uppsala och det bli väldigt spännande att se vilka lag som år står på Studenternas och slåss om SM-bucklan, säger Per Selin ligachef på Svensk Elitbandy.

För mer information kontakta:
Ola Rosén, Projektledare, Destination Uppsala
Tel: 018-727 48 13, E-post: info@bandyfinalenuppsala.se

För mer information se också: www.bandyfinalenuppsala.se
och https://www.facebook.com/bandyfinalenuppsala/

Svenska bandyfinalen 2018-2020 arrangeras av Svenska bandyförbundet och Uppsala kommun samt projektleds av Destination Uppsala.

Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.

Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.