2020-01-22 09:00Pressmeddelande

Damlandslaget i handboll spelar EM-kval på IFU Arena i Uppsala

Svenska damlandslaget i handboll.Den 31 maj spelar det svenska damlandslaget i handboll sitt sista EM-kval hemma på IFU Arena i Uppsala.

Sverige avslutar sitt EM-kval i Uppsala då det svenska damlandslaget i handboll spelar sin sjätte och avgörande kvalmatch mot Portugal på IFU Arena. Landskampen är ett samarbete mellan idrotten, arenan och Destination Uppsala.

De svenska damerna inledde EM-kvalet i höstas med två storsegrar och när kvalet nu fortsätter under våren är det klart att det är Uppsala och IFU Arena som gäller för avslutningen. Matchen spelas den 31 maj kl. 16:00 och blir den första handbollslandskampen någonsin i arenan.

– Det är alltid kul att komma till nya arenor och städer och jag hoppas att vi kan bjuda publiken i Uppsala på riktigt härlig handbollsfest, säger landslagsveteranen Nathalie Hagman.

– Jag var där på USM-finalerna förra året och imponerades över anläggningen och atmosfären där, så det ska bli riktigt roligt att komma dit med landslaget och förhoppningsvis avsluta kvalet med en seger. Portugal är en handbollsnation i medvind just nu, det har vi inte minst sett herrsidan där de imponerat stort i EM, men vi ska ändå ses som klar favorit i det här mötet säger förbundskaptenen Henrik Signell.

Destination Uppsala och handbollen jobbar tillsammans för att addera ytterligare evenemang inom handbollen framöver. Evenemang som är till nytta för såväl Uppsalas besöksnäring som idrottens målsättningar om att växa.

– Det är imponerande att se vad vi kan åstadkomma när vi arbetar tillsammans. Genom fler, gärna fleråriga, evenemang så finns bra möjligheter för arrangörsföreningarna lokalt och regionalt att utvecklas. Evenemangen tror vi kan väcka ett intresse lokalt hos nya handbollsspelare men också öka handbollsintresset högre upp i åldrarna., säger Anna Lindström, chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala.

Det var många år sedan Uppsala var värdstad för en landskamp i handboll men med viss anpassning av A-hallen på IFU Arena har man nu klarat kraven för att få stå som arrangör. Matchen är ett av flera engagemang från den lokala och regionala handbollen under senaste tiden.

– Vi är både stolta och glada över att få välkomna damlandslaget i handboll till IFU Arena för den sista och avslutande EM-kvalmatchen mot Portugal. Det känns naturligt att bredda samarbetet med Svenska Handbollförbundet och Handbollslandslaget efter det lyckade arrangemanget med Ungdoms-SM (USM) förra året. Eftersom USM kommer tillbaka i april igen blir det mycket handboll på IFU Arena denna vår och det ser vi fram emot, avslutar Tobias Svensson, VD IFU Arena.

Anna Lindström, Chef Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala
Tel 076-76 18 335, mail anna.lindstrom@destinationuppsala.se

Stefan Lövgren, VD Svenska Handbollslandslaget AB
Tel 070-811 85 93, Stefan.Lovgren@handboll.rf.se

Tobias Svensson, VD IFU Arena
Tel 0708-651071, tobias.svensson@ifuarena.se

EM-KVAL, GRUPP 5
Tjeckien–Portugal 31–20
Sverige–Nordmakedonien 34–25
Portugal–Sverige 19–38
Nordmakedonien–Tjeckien 29–37

25 mars: Tjeckien–Sverige (Zubri)
26 mars: Portugal–Nordmakedonien
29 mars: Sverige–Tjeckien (Skövde), Nordmakedonien–Portugal
27–28 maj: Nordmakedonien–Sverige, Portugal–Tjeckien
31 maj: Sverige–Portugal (Uppsala), Tjeckien–Nordmakedonien

Tabell 1) Sverige, 4 p, +28  //  2) Tjeckien, 4 p, +19  //  3) Nordmakedonien, 0 p, –17  //  4) Portugal, 0 p, –30

De två bästa lagen i kvalgruppen går till EM i Danmark och Norge i december.