2020-10-06 06:31Pressmeddelande

Danstävlingen Mega Dance Wknd intar Uppsala 2021

Danstävlingen Mega Dance kommer att arrangeras på Fyrishov i Uppsala för första gången under höstlovet 2021. Danstävlingen Mega Dance kommer att arrangeras på Fyrishov i Uppsala för första gången under höstlovet 2021.

Sveriges Dansorganisation AB med Swedish Dance League har tillsammans med Destination Uppsala etablerat ett långsiktigt samarbete. Det innebär att dansevenemanget Mega Dance kommer att genomföras i Uppsala under minst tre år framöver med start 2021. Till Uppsala förväntar man locka omkring 2 700 medverkande per år.

˗ Det här är ju ett alldeles nytt evenemang för oss och vi ser fram emot att tillsammans Sveriges Dansorganisation uppleva, lära och medverka i utvecklingsresan som Mega Dance Wknd gör i Uppsala, säger Anna Lindström, chef Möten och Evenemang, Destination Uppsala. Målet är att alla deltagare ska få en riktigt bra upplevelse och vistelse här. Vi vet inte hur världen ser ut om ett år, men vi planerar för att genomförandet ska bli så tryggt och säkert, sett till förutsättningarna i och med den pandemi som pågår idag.

Danstävlingen Mega Dance kommer att arrangeras i Uppsala för första gången under höstlovet nästa år. På Fyrishov kommer man att samla totalt 2 700 tävlande och uppskattningsvis 1 500 personer i publik under fem dagar. Målgruppen är främst barn och ungdomar i amatörsklasserna men även elitdansande barn, unga och vuxna kommer att vara på plats och tävla.

˗ Mega Dance Wknd är Swedish Dance Leagues flaggskeppstävling och attraherar allt fler dansare i Sverige för varje år. I och med att tävlingen nu får en fast arrangörsort de kommande åren kan vi koncentrera oss på att utveckla och förbättra för varje genomförande. Vi ser fram emot samarbetet med Uppsala, säger Ted Heikura, Projektledare Mega Dance Wknd och Swedish Dance League

Parterna har till att börja med är ett treårsavtal tecknat, med option på ytterligare tre års förlängning. Det fleråriga avtalet ger arrangörerna möjlighet att etablera evenemanget i staden men också att få fler barn och ungdomar i regionen att upptäcka och testa på dans som idrott.

Destination Uppsala räknar med att evenemanget kommer att generera ca 1 500 gästnätter till Uppsala per år i samband med varje enskild tävling.

˗ Vi hoppas att fler ska förstå att möten och evenemang är en viktig del av Uppsalas varumärke. De bidrar till att stärka stadens attraktivitet och lockar människor att besöka, bo och verka här. Fördelarna med alla de evenemang och möten arrangeras är på lång sikt för uppsalaborna; turistekonomiska intäkter till staden utökar underlaget för bl a kollektivtrafik, restauranger, besöksmål och aktiviteter. Det bidrar också till arbetstillfällen och tillväxt, avslutar Anna Lindström.

Ted Heikura, Projektledare Mega Dance Wknd och Swedish Dance League
Tel 010 16 40 699, mail ted.heikura@swedishdanceleague.com

Anna Lindström, Chef Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala
Tel 076-76 18 335, mail anna.lindstrom@destinationuppsala.se

Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.