2016-11-09 07:30Pressmeddelande

Destination Uppsala arrangerar seminarium om Tripadvisor

Den 17 november arrangerar Destination Uppsala ett frukostseminarium om Tripadvisor - världens största resesida, för företag och organisationer inom besöksnäringen i Uppsala. Ambitionen är att informera besöksnäringen hur Tripadvisor, med användarskapat innehåll, fungerar och hur det påverkar såväl Uppsalas varumärke som de enskilda verksamheterna.

- Så kallat user-generated content har exploderat på senare år och tycks växa sig allt starkare. Det blir mer och mer viktigt, man är våghalsig om man bortser från det. Tripadvisor är världens största resesida, de har över 340 miljoner unika besökare varje månad, miljontals av dessa publicerar omdömen från reseupplevelser för att tipsa andra om exempelvis boenden, restauranger och sevärdheter. Det extremt viktigt att besöksnäringen i har koll på det – och hur det påverkar Uppsala som varumärke men också de enskilda verksamheterna, säger Stefan Pettersson, marknadschef på Destination Uppsala.

Tripadvisor själva kommer att via Skype presentera sin sajt. Syftet är att berätta om hur den fungerar och hur innehållet skapas, men också hur de enskilda besöksmålen och evenemangen kan använda sajten för att locka och interagera med såväl tidigare som potentiella besökare. Under morgonen medverkar också externa aktörer som berättar hur de använder och påverkas av Tripadvisor.

- Under morgonen får man lära sig allt om Tripadvisor, deras verktyg och hur det kan användas det i egen marknadsföring av staden och berörda verksamheter. Hur påverkar Tripadvisor min verksamhet? Kan det bidra till att generera fler affärer och besök, eller minska dem? Kan man ens finnas med på Tripadvisor utan att registrera sig och hur påverkar jag innehållet? Det är några av de frågor som kommer att besvaras under frukostseminariet, avslutar Stefan Pettersson.

Seminariet är kostnadsfritt, men kräver anmälan. Vid intresse, vänligen kontakta Destination Uppsala via e-post till maria.thesander@destinationuppsala.se.

För eventuella frågor och mer information, vänligen kontakta:
Stefan Pettersson, marknadschef på Destination Uppsala
Tel: 018 – 727 48 28 / 072 222 87 28, e-post: stefan.pettersson@destinationuppsala.se

Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.

Bolaget ansvarar bland annat för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.