2020-06-25 05:00Pressmeddelande

Destination Uppsala fördjupar samarbetet med Storvretacupen

Innbandysupporters hejar på Storvreta IBK. Foto: Martin KelamSedan 2015 har Storvreta IBK haft ett samarbete med Destination Uppsala kring Storvretacupen, världens största innebandytävling. Nu ska samarbetet fördjupas ytterligare genom olika stöd och utbildning. Foto: Martin Kelam

Storvretacupen är världens största innebandycup med över 800 deltagande lag från ett tiotal länder. Cupen arrangeras årligen i tre olika perioder som startar strax efter julfirandet; 27–29 december, 2–4 januari och 4–6 januari. I samband med det kommande genomförandet i december går man in i sitt 28:e cupår. Sedan 2015 har Storvreta IBK haft ett samarbete med Destination Uppsala kring cupen, ett samarbete som nu kommer att fördjupas ytterligare genom olika stöd och utbildning.

˗ Möten och evenemang är viktiga för Uppsalas utveckling. Storvretacupen har genomförts årligen de senaste 27 åren och lockar ca 30 000 besökare vid varje genomförande, säger Anna Lindström, chef Möten och Evenemang, Destination Uppsala. Det innebär att bara cupen årligen genererar omkring 50 miljoner kronor i turistekonomi under en period som historiskt varit lågbelagd. Det är viktigt för oss att säkerställa cupens fortsatta utveckling i Uppsala.

Det nya samarbetet innebär att Storvretacupen under de två kommande åren kommer att få ett ekonomiskt stöd och projektledningstid (25% av en heltid) från Destination Uppsala, men också tillgång till ett digitalt funktionärsadministrationssystem samt kompetensutveckling genom en serie utbildningar som bolaget arrangerar.

˗ Samarbetet med Destination Uppsala möjliggör och förenklar en generationsväxling som cupen just nu genomgår, säger Henrik Ededahl, ordförande Storvreta IBK. Cupen är otroligt viktig för oss och vi är stolta över vad vi varje år lyckas leverera för alla deltagare.

De gemensamma målen är att maximera cupens potential för Uppsala och Storvreta IBK, såväl sportsligt som ekonomiskt och upplevelsemässigt med deltagaren och de medföljande i fokus. Bl a ska samarbetet öka antalet inresande lag utanför Mälardalen till Uppsala, samordning av kontakterna med Uppsala kommun ska ske samt att stötta cupen med digitalisering för att öka tidseffektiviseringen av cupen.

För mer information, kontakta gärna:
Anna Lindström, Chef Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala
Tel 076-76 18 335, mail anna.lindstrom@destinationuppsala.se

Henrik Ededahl, tf ordförande, Storvreta IBK
Tel 0709-418032, mail henrik@el-ljus.se



Om Destination Uppsala

Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.

Kontaktpersoner

Anna Lindström
Chef Möten och Evenemang
Anna Lindström
Marknadsför Uppsala för kongresser, konferenser och idrottsevenemang. Är ett kostnadsfritt råd och stöd vid värvning av möten till Uppsala.