2019-10-14 07:00Pressmeddelande

En bra sommar för besöksnäringen i Uppsala

Uppsala fortsätter att locka fler besökare under sommarmånaderna. Statistik från Statistiska centralbyrån (SCB) visar att gästnätter på hotell ökade med 6 300 nätter under perioden juni – augusti jämfört med samma period föregående år. Samtidigt vittnar flera av besöksmålen om en bra sommar med många besökare, och den tillfälliga utställningen Titanic the Exhibition på Fyrishov blev en succé med över 60 000 besök.

Siffror från Statistiska Centralbyrån (SCB) visar en stadig uppgång av gästnätter på hotell i Uppsala kommun. Under sommarmånaderna juni – augusti sker en ökning med ca. 6 300 gästnätter (+4,5%) på hotell jämfört med samma period föregående år. Totalt över året för perioden januari – augusti är ökningen ca 9500 gästnätter (+2,8%*). Statistik för det totala antalet kommersiella gästnätter (hotell, stugby, vandrarhem och camping) i Uppsala kommun ligger i linje med föregående år och visar en knapp minskning. Flest övernattande besökare kommer ifrån Sverige följt av Tyskland, Finland och Storbritannien.

Inom möten & evenemang är populärkultur den genren som drar mest publik och besökare till Uppsala under sommaren, parallellt med att flera internationella kongresser och mästerskap har genomförts. Konserterna med ZZ Top och Gyllene tider i Botaniska trädgården, Uppsala Reggaefestival på Fyrishov och innebandylägret Selected Player på IFU Arena är alla exempel på dragare som bidragit till beläggningsökningen på hotellen i sommar samt till en ökad turistekonomisk omsättning genom besök till restauranger, caféer, butiker och upplevelser i samband med evenemangen. Utställningen Titanic the Exhibition på Fyrishov lockade närmare 60.000 besökare maj-augusti varav ca 45% av dem är bosatta utanför Uppsala län. Många är dagsbesökare, men även en hel del övernattande gäster.

Flera av Uppsalas populära besöksmål vittnar också om en god sommar där man märkt av ett ökat antal besökare under sommarmånaderna i år, bland annat vid Uppsala domkyrka, Botaniska trädgården, Museijärnvägen Lennakatten och Vasaborgen.

Destination Uppsala har denna sommar låtit genomföra fältintervjuer med besökare (privatresenärer) i Uppsala. Dessa ger en bild av vilka besökarna är, varför de valt att komma hit och vad de gör när de är här. Intervjuunderlaget visar att ungefär hälften av Uppsalas besökare är här på dagsbesök som varar mellan 4–8 timmar, vilket betyder att de inte syns i gästnattsstatistiken från SCB. Dagsbesökarna är både nationella och utländska, och den vanligaste sällskapssammansättningen är par. Vidare visar underlaget att såväl svenska som utländska besökare kommer hit för att se ett särskilt besöksmål, framförallt i de historiska kvarteren eller i Gamla Uppsala, följt av besök till släkt och vänner. NPS-värdet (Net Promoter Score), benägenheten att rekommendera Uppsala som besöksmål till andra, har också ökat från föregående år.

− Det är väldigt roligt att se att Uppsalas besöksmottagare fortsätter att leverera ett fantastiskt värdskap, säger Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala. Vi jobbar tight tillsammans med näringen för att stödja dem bland annat med ett digitalt utbildningsverktyg för att sprida aktuella aktiviteter och evenemang, nätverksträffar och studieresor med platsbesök. Att majoriteten av de besökare som varit här är väldigt nöjda, vilket vi ser genom ett ökat NPS-värde, är ett kvitto på att det vi gör tillsammans i Uppsala är bra, avslutar Bovin.

* Statistiken för sommarmånaderna juni, juli, augusti 2019 bygger på preliminära siffror. Det kan förekomma en viss eftersläpning av inrapporterade uppgifter, särskilt på camping där många har säsongsabonnemang. Det här gör att brytningar på till exempel boendeform, län eller kommun kan förändras gentemot den slutliga statistiken, som publiceras i april 2020. Därför ska resultatet tolkas med viss försiktighet.

För mer information, kontakta gärna:
Helena Bovin, Marknadschef, Destination Uppsala
E-post: helena.bovin@destinationuppsala.se
Tel: 070 749 71 15



Om Destination Uppsala

Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.


Kontaktpersoner

Helena Bovin
Marknadschef
Helena Bovin
Enhetschef marknad & kommunikation