Uppsala tog sig under 2017 till en sjundeplats på den globala rankingen och en nationell andraplats, efter Göteborg, på The Global Destination Sustainability Index (GDS-index), som är ett globalt index för mötes- och evenemangsindustrin. Totalt deltog 38 städer vars prestation poängsätts efter ett 30-tal kriterier inom ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.
GDS-index möjliggör att dela av data och ”best practice” mellan städer världen över med syftet att få fler att arbeta systematiskt med hållbarhetsanpassning och här finns mycket inspiration och kunskap att hämta för Uppsala. Målet är att Uppsala ska leda förändringsarbetet och vara en destination där andra städer finner inspiration i och utvecklas av.
– En sjundeplats globalt och en andra plats nationellt är inte dåligt, men vem kommer ihåg en tvåa. Givetvis jobbar vi för att klå Göteborg om vi kan och samtidigt klättra i rankingen. I Uppsala ska det vara enkelt att arrangera hållbara möten och evenemang, säger Anna Lindström, Chef Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala.
I mars erbjuder Uppsala Convention Bureau (UCB) en webbaserad verktygslåda för arrangörer av möten och evenemang. Precis som alla de tjänster som UCB kostnadsfritt tillhandahåller till mötes- och evenemangsarrangörer, ska de nya verktygen både spara och skapa tid för arrangörerna. Verktygslådan innehåller flera delar som bland annat ska göra det enkelt att göra hållbara val. Kontakter till hjälporganisationer för en ökad social hållbarhet, enkla tips, checklistor och konkreta exempel på hur andra arrangörer har gjort är något av det som finns i verktygslådan.
– Vi tror att vi kan påverka till ett mer hållbart förhållningssätt genom att tydliggöra ekonomiska vinster och minskade kostnader för arrangören och vill samtidigt förenkla möjligheten att agera hållbart. Vi hoppas att vi genom att utveckla vårt stöd till arrangörer kan bidra till norm- och beteendeförändringar inom mötes- och evenemangsindustrin, fortsätter Anna Lindström.
För att läsa mer om mätningen och samtliga städers resultat gå till: http://gds-index.com/
Vill du vara först ut att testa den digitala verktygslådan, kontakta gärna:
Anna Lindström, chef Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala
e-post: anna.lindstrom@destinationuppsala.setel: 076-761 83 35
Uppsala Convention Bureau, som är en del av Destination Uppsala, har som uppgift att verka för och värva och fler möten och evenemang till Uppsala. Man jobbar också aktivt för att Uppsala ska utvecklas till en mer ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar destination genom att bidra till kunskaps- och arrangemangsutvecklingen inom Uppsalas mötes- och evenemangsindustri.
Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.
Bolaget ansvarar för stadens turistinformation, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.
Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.