2020-02-05 06:29Pressmeddelande

Fem stora basketevenemang klara till Uppsala

Foto: Svenska BasketbollförbundetUppsala blir arrangörsstad för Basketettans Final Four (herrar) 2020 och RM-USM i basket år 2021–2024, totalt fem stora basketevenemang. Foto: Svenska Basketbollförbundet

Idag meddelar Svenska Basketbollförbundet att man har valt Uppsala som arrangörsstad för Basketettans Final Four (herrar) 2020 och RM-USM i basket år 2021–2024, totalt fem stora evenemang. Tillsammans med Destination Uppsala har förbundet och arrangörsföreningarna KFUM Uppsala Basket och Uppsala Basket dam tagit fram ett koncept som ska användas för flera basketarrangemang i staden.

– Uppsala har en stor och kunnig basketpublik som verkligen slutit upp under säsongen. Att Destination Uppsala dessutom kliver in med resurser och kompetens gör att valet känns rätt, säger Monica Söderberg, eventansvarig på Svenska Basketbollförbundet.

Närmast i tiden spelas herrarnas Final Four i SEB USIF Arena den 28–29 mars. Det är ett slutspel där de fyra bästa lagen i Basketettan norra och södra gör upp om en direktplats till Superettan. Semifinalerna spelas under lördagen och bronsmatch och final på söndagen.

Ett ännu större och längre åtagande är RM-USM i basket de kommande fyra åren. Det innebär finalspelen i U15, U16, U17 och U19 SM för både pojkar och flickor under åren 2021 – 2024. Man räknar med att totalt 32 lag med upp mot 400 spelare kommer att spela i Uppsala och Fyrishov varje år, och till det kommer ett stort antal medföljande supportrar för att se spelarna kämpa om de ädlaste medaljerna inom sporten i Sverige.

– Vi ser verkligen fram emot att få komma till Uppsala, fortsätter Monica Söderberg. Här har man levererat ett koncept som passar vårt evenemang och som har goda förutsättningar att ge spelare, ledare och besökare den bästa möjliga upplevelsen. Fyra år ger oss också möjligheter att förbättra evenemanget varje år.

För Uppsala är idrottsevenemang och basket viktiga. Evenemangen bidrar till en jämlik evenemangssatsning för både unga och seniorer. En flerårig evenemangsportfölj ger de lokala arrangörerna KFUM Uppsala Basket ungdom och Uppsala Basket dam möjlighet att växa och utvecklas i rollen som evenemangsarrangör och upprätthålla basketintresset i Uppsala.

– Det känns toppen att få förtroendet för att arrangera alla dessa event tillsammans med Fyrishov, Destination Uppsala och SBBF, säger Johan Waxberg, ordförande för KFUM Uppsala Basket Ungdom. Jag ser framemot en fullsatt SEB USIF arena när Final Four avgörs för Basketettan i mars. Ett långsiktigt avtal för RM-USM är positivt för basketintresset i Uppsala och Sverige, det kommer att innebära en skjuts framåt för vår fortsatta satsning på både bredd och elit.

– Det känns oerhört inspirerande att vi ska få vara med att arrangera dessa stora basketevent, instämmer Sonja Entzenberg från Uppsala Basket dam. Våra föreningar får verkligen tillfälle och möjlighet att slipa på vårt stora kunnande och engagemang inom basketen. Och självklart är det också jätteroligt att få bjuda Uppsala på härliga basketfester.

Evenemangen är också viktig för Uppsalas besöksnäring.

– Det är väldigt kul att äntligen kunna offentliggöra samarbetet med basketen på nationell och lokal nivå, säger Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala. Det innebär också viktig tillväxt inom vår lokala besöksnäring i form av t ex. arbetstillfällen och turistekonomisk tillväxt.

Fyrishov, som har en har en lång tradition som basketarena, är också nöjda.

– Vi är lite extra stolta över avtalet med Svenska Basketbollförbundet. Under flera år framöver kommer Fyrishov kunna erbjuda riktigt bra basket, både på nationell och internationell nivå. Stämningen som vår fullsatta A-hall erbjuder är helt unik och tack vare det här samarbetet kommer många basketälskare få uppleva den under kommande år, säger Mats Rosén, driftchef på Fyrishov.

Parterna har en gemensam ambition om att addera ytterligare evenemang som gynnar såväl Uppsalas besöksnäring och Svenska Basketbollförbundets målsättningar som de lokala arrangörsföreningarnas vilja och kapacitet.

Anna Lindström, Chef Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala
Tel 076-76 18 335, mail anna.lindstrom@destinationuppsala.se