2020-01-30 06:27Pressmeddelande

Final i världens största schacktävling för ungdomar spelas i Uppsala

Schackfyran. Foto: Lars OA HedlundSchackfyran är världens största schacktävling för ungdomar. En av riksfinalerna spelas på Fyrishov i Uppsala den 31 maj 2020. Foto: Lars OA Hedlund

Sveriges Schackförbund arrangerar sedan 1993 Schackfyran, en rikstäckande tävling för fjärdeklasser som har växt till världens största schacktävling för ungdomar. Det senaste decenniet har finalen gått i Västerås, men nu tar förbundet tillsammans med Destination Uppsala, ett nytt grepp om tävlingen och flyttar en av två riksfinaler 2020 till Fyrishov i Uppsala.

– Vi är jättenöjda med det helhetsupplägg som Uppsala har presenterat för Schackfyrans riksfinal. Det är vår största tävling med 15 000 kvalande fjärdeklassare och ca 1 500 av dem kommer att delta i Uppsala, säger Fredrik Lindgren, Generalsekreterare Sveriges Schackförbund.

Schackfyran inleddes i höstas med att intresserade klasser fick besök av en instruktör och under våren spelas kvaltävlingar där de framgångsrikaste lagen går till riksfinal. Eftersom Schackfyran växer kommer det att arrangeras två riksfinaler 2020. Den ena i Fyrishov, söndag 31 maj och den andra i Helsingborg Arena. Nytt är att man i Uppsala också kommer att genomföra finalen i Schack56an, en tävling med samma koncept som Schackfyran men där årskurs fem och sex tävlar mot varandra.

– Finalen i Schack56:an adderar ytterligare 500 spelare, fortsätter Fredrik Lindgren. Vi är redan världens största schacktävling för fjärdeklassare och hoppas genom detta kunna få dem att spela vidare ett par år till.

Schackförbundet, Destination Uppsala och Fyrishov hoppas att tävlingen ska bli årligen återkommande då man med totalt sex inomhushallar på Fyrishov har tillräckligt med expansionsyta för att rymma och utveckla finalkonceptet åren framöver. Man har också en gemensam ambition om att addera och arrangera fler schackevenemang i Uppsala.

– Uppsala kan och vill erbjuda bra lösningar även för Schackförbundets andra större tävlingar, säger Anna Lindström, chef Uppsala Convention Bureau på Destination Uppsala. Att få hit fler evenemang gynnar både vår besöksnäring och Sveriges Schackförbunds målsättningar, men också vårt lokala föreningsliv. Arrangörsföreningarna får möjlighet att växa, utvecklas och upprätthålla schackintresset i regionen. Och samtidigt få fler uppsalabor att upptäcka och testa schack.

På tävlingsarenan Fyrishov är man givetvis också mycket glada över beslutet och här ser man fram emot att få välkomna alla spelare, ledare och medföljande familjer.

- Fyrishov vill bidra till ett aktivt liv för både barn och vuxna och Schackfyran ger en fantastisk möjlighet till aktivitet för våra fjärdeklassare i landet, säger Anna Selqvist, försäljnings- och marknadschef på Fyrishov AB.

Anna Lindström, Chef Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala
Tel 076-76 18 335, mail anna.lindstrom@destinationuppsala.se