2021-09-10 05:30Pressmeddelande

Fler besökte Uppsala i sommar

Gamla torget, Uppsala. Foto: Gustav Dalesjö, Destination UppsalaAntalet gästnätter på hotell i Uppsala kommun ökade med 15 835 gästnätter i juli i år jämfört med förra året. Det är de svenska besökarna och privatresandet som tydligt står för den stora ökningen. Foto: Gustav Dalesjö, Destination Uppsala

Gästnätter på hotell ökade närmare 40% under juli månad jämfört med föregående år i Uppsala kommun och det är de svenska besökarna som tydligt står för den stora ökningen. De positiva siffrorna är dessutom en 10% ökning mot sommaren 2019, innan pandemin. 

Statistiska centralbyrån (SCB) publicerade i veckan siffror för landets gästnätter under juli månad och Uppsala visar en fortsatt positiv utveckling. Antalet gästnätter på hotell i Uppsala kommun ökade med 15 835 gästnätter i juli i år jämfört med förra året, en ökning som motsvarar 39,3 procent. I juni var motsvarade siffra hela 60,3 % ökning jämfört med föregående år. 

˗ Förra året släpptes restriktioner kring resande inom landet först i mitten av juni vilket betydde att våren och nästan hela juni månad föll bort för den hårt drabbade besöksnäringen. I år kunde semesterplaneringen starta något tidigare och fler svenskar har rest inom landet under försommaren. Vi kan se att både juni och juli har varit positivt för många aktörer i vår lokala besöksnäring, säger Helena Bovin, Marknadschef Destination Uppsala. 

Det är de svenska besökarna och privatresandet som tydligt står för den stora ökningen. Många har sökt information och inspiration om Uppsala på Destination Uppsalas webbplats som rapporterar besökarrekord och en 54% ökning i antal besökare till hemsidan under perioden juni – augusti jämfört med föregående sommar, och en 34% ökning jämfört med sommaren 2019. Även här är det de svenska besökarna som står för den stora ökningen. Sommarkampanjen ”Välj Uppsala” mot den nationella målgruppen har också visat goda resultat.

Inkvarteringsstatistik för augusti månad publiceras från SCB i början av oktober och sammanfattar hela sommarperioden.

För frågor eller mer information, vänligen kontakta:

Helena Bovin, Marknadschef Destination Uppsala
E-post helena.bovin@uppsala.se
Telefon: + 46 70 749 7115



Om Destination Uppsala

Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.

Kontaktpersoner

Helena Bovin
Marknadschef
Helena Bovin
Övergripande ansvarig för marknad, kommunikation och besöksmottagande.