2018-06-26 07:45Pressmeddelande

Fler evenemang fortsätter att får stöd av Världsklass Uppsala

null

I tisdags beviljade nätverket Världsklass Uppsala stöd till en total om 300 000 kr till evenemangen Nanoforum och Uppstart. Båda evenemangen har arrangerats i Uppsala tidigare och även beviljats finansiella medel av nätverket då de tydligt påvisar hur de bidrar till att stärka Uppsalas attraktionskraft och lockar fler besökare till stan.

Världsklass Uppsala etablerades 2009 och är ett samarbete mellan Uppsala kommun, universiteten, regionen och näringslivet. Totalt är 20 organisationer representerade som tillsammans lägger in omkring fyra miljoner om året i en gemensam pott för stötta arrangemang inom vetenskap, sport och kultur som stärker stadens attraktionskraft nationellt och internationellt. Sedan starten har man stöttat evenemang i Uppsala med över 30 miljoner kronor.

Under tisdagens hölls årets tredje beslutsmöte och man anslog då stöd till en total om 300 000 kr till två olika evenemang inom vetenskap och teknologi. Nätverket har hittills i år beviljat stöd till en total om 1 775 000 kr.

Följande evenemang har blivit meddelade om beviljat stöd efter tisdagens beslutsmöte:

  • Nanoforum, 100 000 kr
  • NanoForum en av de främsta mötesplatserna i Norden inom nano-världen, med en högst relevant publik som politiker, investerare, forskare i framkant och entreprenörer
  • Uppstart, 200 000 kr
    Uppstart är en konferens/mötesplats för startupföretag i teknikbranschen ditt man välkomnar företag som befinner sig i startfasen och som behöver kapital och kontakter för att växa, men även studenter, entreprenörer och investerare.

− Vi är väldigt glada över det bidrag Världsklass Uppsala har tilldelat NanoForum 2018. Bidraget kommer att göra mycket för vår kommande marknadsföring, som i sin tur kommer att lyfta evenemanget och Uppsala som ett nav för nanoteknologi i Sverige, säger Michelle Lundkvist, projektledare för Nanoforum.

− Att vår konferens Uppstart får stöd från Världsklass Uppsala har gjort det möjligt för den att bli en av de största händelserna i sitt slag i landet. Med över 1 000 deltagare växer den snabbt år efter år. Tack vare det stödet har vi skapat en konferens som lockar studenter, nybörjare, investerare och journalister, inte bara nationellt utan även internationellt. Genom att visa att Uppsala kan arrangera en såpass internationellt attraktiv händelse skickar vi ett starkt budskap till andra städer och länder om att Uppsala har ett ekosystem för start ups i världsklass. Det i sin tur uppmuntrar till nya etableringar av tillväxtföretag och lockar investerare till regionen året om, säger Jason Dainter, grundare av Uppstart.

Världsklass Uppsala vill uppmuntra fler arrangörer att ansöka om medel om i hopp om att öka Uppsalas attraktionskraft. Nästa beslutsmöte är den 14 september. Ansökningar som inkommer innan den 22 augusti kommer med och utvärderas lagom till det.

För mer information, kontakta gärna:Malin Lejskog, Projektledare på Destination Uppsala
018 – 727 48 32, malin.lejskog@destinationuppsala.se

Christer Svensson, Ordförande för Världsklass Uppsala
0703 – 45 25 42, christer@csuab.se

Vi står bakom Världsklass Uppsala:
Ahlford Advokatbyrå, Akademiska hus, Atrium Ljungberg, Bjerking, Castellum, Destination Uppsala, Fresenius Kabi, GE Healthcare, Länsförsäkringar Uppsala, Nordea, Galderma, SH Bygg, SLU, Thermo Fisher, Uppsala kommun, Uppsala universitet, Region Uppsala, Rosendal Fastigheter, Vasakronan och Vattenfall.

Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.

Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.


Om Destination Uppsala

Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.


Kontaktpersoner

Charlotte Skott
VD
Charlotte Skott
Helena Bovin
Marknadschef
Helena Bovin
Enhetschef marknad & kommunikation
Natalia Michell
Projektledare kommunikation
Natalia Michell
Arbetar operativt och strategiskt med bolagets marknadskommunikation.
Anna Lindström
Chef Möten och Evenemang
Anna Lindström
Marknadsför Uppsala för kongresser, konferenser och idrottsevenemang. Är ett kostnadsfritt råd och stöd vid värvning av möten till Uppsala.