2020-06-23 05:01Pressmeddelande

Fler idrottsevenemang, längre kongresser och 184 miljoner till besöksnäringen i Uppsala under 2019

Volleyboll spelare under Grand Prix i Uppsala 2019 firar. Mötes- och evenemangsstatistiken för året 2019 visar bl a att antal idrottsevenemangen i Uppsala fortsätter att öka i antal och storlek. Foto: Robert Boman

Under 2019 inbringade möten i Uppsala omkring 184 miljoner kronor till Uppsalas besöksnäring och antalet idrottsevenemang har blivit ännu fler, i år igen. Det visar den i dagarna fastställda rapport som Uppsala Convention Bureau, inom Destination Uppsala, har tagit fram över mötes- och evenemangsåret.

Uppsala fortsätter att prestera väldigt bra i jämförelse med andra städer i Sverige, och fortsätter att ligga i topp i den nationella rankingen samtidigt som man i den internationella rankingen behåller en tredje plats som internationell mötesstad i Sverige, efter Stockholm och Göteborg.

Idrottsevenemangen fortsätter att öka i antal och storlek. Under 2019 genomfördes totalt 53 mästerskap och större idrottscuper i Uppsala, i jämförelse med de 48 som genomfördes under 2018.

Prognosen för mötes- och evenemangsåret 2020 såg också bra ut, före corona-pandemin slog till. Istället har året 2020 blivit en av- och ombokningarnas tid. I dialog med arrangörer av möten och evenemang jobbar Uppsala Convention Bureau, anläggningar, hotell och lokala arrangörer målinriktat för att se till att möten och evenemang flyttas fram och bokas om istället för att ställas in.

- 2019 var ett bra år och 2020 hade blivit ett ännu bättre år, om det inte hade varit för corona. Men nu bokar vi om och blickar framåt. Vi har sedan i mars också tagit ett stort krafttag kring bearbetning av nya potentiella möten och evenemang till Uppsala., säger Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Uppsala Convention Bureau (UCB) inom Destination Uppsala. 

För att öka antalet möten och evenemang till en destination är det viktigt att ta hänsyn till hur mötet roterar mellan olika landsdelar och regioner i världen, lokala styrkeområden och lokalt engagemang. Engagemang och viljan att stå värd för ett möte eller idrottsevenemang måste nämligen komma från en lokal part. Om en potentiell arrangör på en lokal verksamhet inte är övertygad om att organisera ett möte eller evenemang på hemmaplan är chansen att få till det extremt liten, för att inte säga obefintlig.

- Det här är vår sjunde årsrapport och vi vet att statistiken ger oss god kunskap om Uppsalas styrkeområden, engagerade verksamheter och framtida möjliga möten och evenemang till staden i framtiden. För att bidra till att det lokala näringslivet får en så snabb återhämtning som möjligt så hoppas vi att många personer här hemma, inom sina olika verksamheter, ser vikten av att hålla ett möte och värdskap på hemmaplan, avslutar Anna Lindström.  

Läs hela rapporten på www.uppsalaconventionbureau.se.

För mer information, kontakta gärna:
Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala
Tel: 076 – 76 18 335, mail anna.lindstrom4@uppsala.se



Om Destination Uppsala

Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.


Kontaktpersoner

Anna Lindström
Chef Möten och Evenemang
Anna Lindström
Marknadsför Uppsala för kongresser, konferenser och idrottsevenemang. Är ett kostnadsfritt råd och stöd vid värvning av möten till Uppsala.