2016-10-27 07:30Pressmeddelande

Här är ljusobjekten som ska lysa upp Uppsala

För femte gången lyser ljusfestivalen ”Allt ljus på Uppsala” upp vår stad. Årets slinga består av nio objekt ljussatta av ett flertal ljussättare från hela Sverige. Uppsala domkyrka är evenemangets jubileumsobjekt och en spektakulär ljussättning utlovas. Som en del av jubileet lanseras också en digital ljushälsning som ska sprida ljusfestivalen och dess känsla för kreativitet och glädje även utanför Uppsala.

Om en vecka börjar den populära ljusfestivalen Allt ljus på Uppsala. I år firar evenemanget femtegångsjubileum och arrangörerna Uppsala kommun och Uppsala Citysamverkan har planerat är ett riktigt iögonfallande evenemang. Årets slinga består av nio ljusobjekt runt om i Uppsala city, ljussatta av ett flertal ljussättare från hela Sverige.

- Vartannat år sedan 2008 har man under Allt ljus på Uppsala ljussatt ett flertal kända och okända byggnader, statyer och platser. I år arrangeras evenemanget för femte gången, vi ser verkligen fram emot att bjuda på ett speciellt jubileum med nio fantastiska objekt. I år har vi haft en dialog med Svenska kyrkan Uppsala och kommit överens om att göra Uppsala domkyrka, som är en av våra mest imponerande byggnader, till slingans jubileumsobjekt, säger Sofie Blomgren, projektledare från Destination Uppsala.

Slingan börjar med det första ljusobjektet som är Nybron och avslutas på Dragarbrunnstorg. Däremellan hittar besökaren bl a Uppsala domkyrka, som är evenemangets jubileumsobjekt. Ljussättaren Scenteknik har fått i uppgift att skapa en uppseendeväckande och överraskande ljussättning.

- Vi har fått äran att belysa en av Uppsalas mäktigaste byggnader och har därför valt att gått tillbaka till rötterna av vad domkyrkan står för. I många år ansågs den ha en koppling mellan livet på jorden och det himmelska riket. Nu när vi går in i en mörkare period på året så uppvisar den och dess fantastiska torn en historia om vägen upp till himlen samtidigt som den sprider värme och ljus över Uppsala. Stora händelser har ägt rum här och bland de höga, gotiska valven finns flera legender som ofta går obemärkta. Med tur kan besökaren få en skymt av treenigheten mellan de stora koppartornen. Allt ljus på Uppsala blir en tid att påminnas om att besöka vår vackra kyrka och med egna ögon se allt vackert som den för med sig, berättar Markus Ettemo, Scenteknik.

Som en del av jubileet har Destination Uppsala, som från och med i år har tagit över projektledningen av evenemanget, valt att skapa en digital ljushälsning som ska sprida festivalens känsla för kreativitet och glädje. Målet är att på ett digitalt sätt sprida lite mer ljus och värme i höstmörkret.

-Allt ljus på Uppsala står för kreativitet och glädje, det vill vi sprida vidare. För att bredda festivalen har vi därför valt att flytta in en del av Allt ljus på webbplatsen och kan via sociala medier skapa uppmärksamhet om festivalen även utanför Uppsala. Allt ljus på Uppsala gör det möjligt för människor att på ett enkelt och lustfullt sätt dela kärleksfulla budskap i animerad ”ljusskrift” på sociala media och få fler att ta del av evenemanget, säger Stefan Pettersson, marknadschef på Destination Uppsala.

Ljushälsningen finns att ta del av på www.alltljuspauppsala.se.

För frågor och mer information om Allt ljus på Uppsala, vänligen kontakta:

Sofie Blomgren, projektledare på Destination Uppsala
Tel: 018-727 86 62, e-post: sofie.blomgren@destinationuppsala.se

För frågor om ljushälsningen, vänligen kontakta:
Stefan Pettersson, marknadschef på Destination Uppsala
Tel: 018 727 48 28 / 072 222 87 28, e-post: stefan.pettersson@destinationuppsala.se

Allt ljus på Uppsala 2016 arrangeras av Uppsala kommun och Uppsala Citysamverkan. Destination Uppsala projektleder och marknadsför evenemanget.

LJUSOBJEKT 2016
1.Glowing Spheres (Nybron)
Ljussättare: Kempe Ljusdesign
6.Thetrahedron (Haglundsbro)
Ljussättare: Utskottet
2.Streaming (Upplandsmuseet)
Ljussättare: Utskottet
7.Nystart (Linnéträdgården)
Ljussättare: Nilsa Sarmiento
3.Domkyrkan (Uppsala domkyrka)
Ljussättare: Scenteknik
8.Upplysning (Stadsbiblioteket)
Ljussättare: Glöd
4.Rosénparken
Ljussättare: Ljudverket Mediakonsult
9.Dragarbrunns Pelare (Dragarbrunnstorg)
Ljussättare: Light Trade
5.Visuellt vid Walmstedtska Gården
Ljussättare: Innotech

Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.

Bolaget ansvarar bland annat för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.