2019-11-19 14:38Pressmeddelande

Innebandyfesten återvänder till Uppsala

Innebandy på IFU Arena. Foto: Adam TroyInnebandyfesten i IFU Arena 2018. Foto: Adam Troy.

Det blir Uppsala och IFU Arena som arrangerar Innebandyfesten i april 2021 och 2022. Innebandyfesten är innebandyns samlade SM-slutspel för juniorer och ungdomar, där 24 klubblag gör upp om SM-medaljerna i fyra klasser.

- När Uppsala senast tog hem och arrangerade Innebandyfesten, 2017 och 2018, stod det tidigt klart att det här är en fest vi gärna vill få välkomna åter till vår stad, säger Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang på Destination Uppsala. Det är ett viktigt evenemang för vår lokala idrott, men också ett evenemang som IFU som arena är som klippt och skuren för. Vi ser fram emot att, tillsammans med Sirius Innebandy och Svenska Innebandyförbundet, få välkomna alla spelare, ledare och medföljande familjer till Uppsala under april 2021 och 2022.

IFU Arena har två gånger tidigare stått som värd för Innebandyfesten. Då, 2017 och 2018, blev det publiksuccé och en häftig inramning hela helgen. Något som ska upprepas – och utvecklas.

Sirius Innebandy är oerhört stolta och glada att återigen få förtroendet att arrangera Innebandyfesten. Det känns som att SM-slutspelet "kommit hem" till där det hör hemma. Med samtliga planer under samma tak och drygt 5 000 åskådare senaste gången blir det nya publikfester att vänta kommande två år. Juniorinnebandyn är väldigt populär i Uppland sedan tidigare och evenemang som Innebandyfesten stärker intresset ytterligare när sverigeeliten gör upp om SM-medaljerna, förklarar Ted Wikström från Sirius Innebandy.

Kommande Innebandyfesten, 2020, avgörs 17-19 april i Växjö.

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang på Destination Uppsala
tel: 076-761 83 35

Ted Wikström, projektledare Sirius Innebandy
tel: 073-349 04 70

Magnus Nilsson, arrangemangschef Svensk Innebandy
tel: 076-038 20 41

Fakta om Innebandyfesten:
Datum: 16-18 april 2021 respektive 15-17 april 2022
Antal lag: 24
Aktiva: ca 600 spelare och ledare
Spelklasser: Damjuniorer 18 år, damjuniorer 17 år (JAS), herrjuniorer 18 år (JAS), pojkar 16 år

Mer information (historik m.m.) finns på www.innebandyfesten.se.