Tack vare vintervädret och minusgraderna har Uppsala kommun beslutat att låta isskulpturparken Konst i Islandet, del av förra veckans vinterfestival, stå kvar under sportlovet i Uppsala.
- Vi är glada att berätta att Uppsala kommun, tack vare vintervädret och minusgraderna, kommer låta Konst i Islandet stå kvar i stadsträdgården under sportlovet i Uppsala. Det vill säga fram till 28 februari, säger Linda Eriksson, projektledare för Tusen vintrar – Uppsala Vinterfestival.
Publiken har visat stor uppskattning för de populära isskulpturerna i Konst i Islandet. Nu tillåter vintervädret att konsten kan stå kvar i Stadsträdgården även under sportlovet.
Vädret har hittills satt en viss prägel på konsten. Vill man besöka parken igen så kan man kanske se en viss förändring av skulpturerna.
- Konsten är gjord av naturis från Torne älv och en av tjusningarna är att se den utvecklas och förändras med vädret. Det är bara vatten. Skulpturernas detaljer och konturer slipas av väder och vind, medan de stora dragen och linjerna blir kvar, säger Lena Kriström, konstnärlig ledare för Konst i Islandet.
Under helgen som gått vältes en av skulpturerna omkull. Orsaken är fortfarande okänd.
- Det är väldigt tråkigt att en av skulpturerna har välts omkull. Vi vet fortfarande inte varför eller hur det har gått till, men vi vill poängtera att besökarna inte behöver vara oroliga att få en skulptur över sig. Vi går dagligen flera rundor på området för att hålla det säkert. Som besökare ska man givetvis ha respekt för att det är konst och inte klättra på eller putta på dem, men skulpturerna kan inte blåsa omkull eller välta av sig själva, avslutar Linda Eriksson.
De personer som inte hunnit besöka konstrundan kan nu passa på att ta en tur till Stadsträdgården och Resecentrum. Isskulpturerna är upplysta under kvällstid från ca kl. 17.30.
För frågor och mer information, vänligen kontakta:
Linda Eriksson, projektledare, Destination Uppsala
018-727 13 42, linda.eriksson@destinationuppsala.se
Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.
Bolaget ansvarar bland annat för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.
Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.