Lördag 10 september genomförs Kulturnatten i Uppsala för 28:e året i rad med över
620 programpunkter av 250 arrangörer. Flera av arrangemangen uppmärksammar årets
250-årsjubileum av tryckfrihetsförordningen i Sverige. Inför KulturNatten har Destination Uppsala lanserat ett digitalt Kulturtest där besökare kan ta reda på vilken kulturperson man är och få ett skräddarsytt program till evenemanget.
Kulturnatten invigs på Uppsala konsert och kongress 14.00 med invigningstal av Uppsala stadsteaters nya chef Petra Brylander. För musiken svarar en jazzkvintett och invigningsfanfaren är komponerad av Anna Einarsson. Kulturnämnden delar ut Uppsala kommuns kulturarvspris och Gösta Knutsson-stipendium.
– På kulturnatten går Uppsalaborna man ur huse för att uppleva en kavalkad av kultur i alla dess upptänkliga former. Här finns något för alla att inspireras och beröras av, och en möjlighet för hela Uppsalas kulturliv att möta en större publik. Jag är stolt över att kunna välkomna alla till årets höjdpunkt i kulturstaden Uppsala, säger Peter Gustavsson, ordförande (S) i kulturnämnden.
Kulturnatten i Uppsala är Sveriges största och har cirka 175 000 besökare. Programmet innehåller allt från teater, sång, konst och dans till seriesläpp, fördomskavalkad, eldshow, nattmarknad och mycket mer.
Ett urval av årets programpunkter:
Tryckfrihet på Walmstedtska gården. Här belyses tryckfriheten på många olika sätt och kvällen till ära skapas en ny scen för livemusik, dans och poesi.
Skuggspel av Lina Jonasson. På slottets borggård leker konstnären Lisa med pappersklipp på gamla overheadapparater till livemusik
Kultur, inte bara skrot. Skrotcentralen är tillbaka efter fjolårets uppehåll. I år visas bland annat en spännande truck- och kranbalett. Precis som tidigare kommer det att gå veteranbussar till Skrotcentralen var 20:e minut från resecentrum.
Lokala talanger på Scentralen. För andra året i rad byggs en scen upp på stadshusets parkering. Där framförs olika sorters musik av framför allt lokala band och förmågor.
Projekt Fördomskavalkad. Under kulturnatten är det premiär för Fredens Hus projekt Fördomskavalkad. Utställningen finns på Stora torget och på Fredens Hus. Där kan besökarna testa vilka fördomar andra människor har om dem.
Kulturnattsfesten. Årets kulturnatt avslutas på Uppsala konsert och kongress. Partystämningsspecialisterna Nassim Al Fakir och dj Large står för stenhårda danstakter. Det blir dessutom gästartister och överraskningar.
− Återigen har stadens kulturarbetare, kultur- och föreningsliv, kulturinstitutioner och andra eldsjälar bidragit till ett gediget program som visar upp bredden av det fantastiska kulturutbud vi har i Uppsala. Det är jättekul att se hur arrangörerna arbetar hårt och engagerar sig för att tillsammans skapa det som är Sveriges största kulturnatt, säger Malin Lejskog, ansvarig projektledare för kulturnatten, Destination Uppsala.
Inför KulturNatten har Destination Uppsala lanserat ett Kulturtest där besökare på webbplatsen kan göra ett digitalt quiz för att ta reda på vilken kulturperson de är och få ett skräddarsytt program till Kulturnattens evenemang.
Läs mer om Kulturtestet på webbplatsen
Läs mer i programtidningen på webbplatsen
Direktlänk till programtidningen som pdf
Mer information
Peter Gustavsson, ordförande (S) i kulturnämnden
Telefon: 070-638 10 75
Malin Lejskog, ansvarig projektledare för kulturnatten, Destination Uppsala
Telefon: 018 727 48 32
E-post: malin.lejskog@destinationuppsala.se
Presskontakt
Inga-Lena Andersson, pressekreterare
Telefon: 070-821 68 50
Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.
Bolaget ansvarar bland annat för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.
Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.