2021-02-26 07:10Pressmeddelande

Nätverk ger 700 000 kr till samhällsnyttiga initiativ i Uppsala

Under förra veckan beslutade nätverket Världsklass Uppsala att dela ut totalt 700 000 kronor till fyra lokala projekt som på olika sätt vill bidra till konkreta förbättringar i samhället. Bland bidragstagarna finns bland annat IK Sirius bandy som får 150 000 kr för sin trygghetssatsning Hoppfull framtid och Uppsala Stadsmission som får 250 000 kr för sitt arbete med Matcentralen.

- Det är tuffa tider på så många olika sätt, inte minst ekonomiskt. Ett sånt här bidrag från Världsklass Uppsala betyder oerhört mycket för oss. Rent konkret så handlar det om att Hoppfull framtid kan fortsätta komma i kontakt med tusentals barn i Uppsala via våra olika anpassade aktiviteter och introducera dem för skridskoåkning, bandy och de mjuka värden idrotten för med sig. Hoppfull framtid arbetar för ett tryggare Uppsala och det här stödet bidrar till att vi kan fortsätta med det arbetet, säger Jimmy Helmersson, klubbchef IK Sirius bandy.

Nätverket Världsklass Uppsala består av ett 20-tal av Uppsalas ledande organisationer och företag. Man vill med gemensam kraft göra skillnad för de som lever och verkar i Uppsala, eller vill göra det i framtiden. Det gör man bland annat genom att ge bidrag till olika projekt eller initiativ som arbetar för konkreta förbättringar för olika utsatta grupper i samhället.

Uppsala Stadsmission får för andra gången bidrag till initiativet Matcentralen, som innebär att organisationen kan fortsätta att lägga resurser på att förhindra att matsvinn slängs bort och istället fördelas ut till människor i social- och ekonomisk utsatthet.

- Vi på Uppsala Stadsmission är så glada och tacksamma för att Världsklass Uppsala vill vara med och bidra till arbetet på Matcentralen även i år. Det ger oss möjligheter att förbättra livssituationen för fler Uppsalafamiljer och bidra till en bättre stad! säger Johanna Rudmark Hagström, Socialchef Uppsala stadsmission.

Även Sirius Gränslös Fotboll fick 150 000 kr i bidrag för Sirius skolsamverkan och Uppsala Fotboll 150 000 kr för sitt initiativ För ett hållbart samhälle.

Nätverket beviljade också 110 000 kr i stöd till Existentiell Litteraturfestival, som arrangeras av Uppsala domkyrka, Uppsala stadsbibliotek.

För frågor eller mer information, kontakta gärna:
Malin Lejskog – projektledare, Destination Uppsala
Tel: 018 – 727 48 32, E-post: malin.lejskog@uppsala.se

Christer Svensson – ordförande, Världsklass Uppsala
Tel: 070-345 25 42, E-post: christer@csuab.se

Mer information om nätverket Världsklass Uppsala finns på www.världsklassuppsala.se.

Världsklass Uppsala består av: Agenda Advokatbyrå, Akademiska hus, Atrium Ljungberg, Bjerking, Castellum, Cytiva, Destination Uppsala, Fresenius Kabi, Galderma, Handelsbanken Uppsala, Länsförsäkringar Uppsala, Nordea, SH Bygg, SLU, Thermo Fisher, Uppsala kommun, Uppsala universitet, Region Uppsala, Rosendal Fastigheter, Vasakronan och Vattenfall.

Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala. Inom Destination Uppsala arbetar vi även med projektledning och genomförande av olika uppdrag, bland annat Världsklass Uppsala.