2021-06-04 05:00Pressmeddelande

Nytt digitalt spel med Pelle Svanslös lanseras i Uppsala

I helgen lanseras Pelles Äventyr, en digital spelupplevelse i Uppsala. Fotograf: Gustav DalesjöI helgen lanseras Pelles Äventyr, en digital spelupplevelse i Uppsala. Fotograf: Gustav Dalesjö

Uppsala har tagit ett tydligare grepp kring marknadsföringen som Pelle Svanslös hemstad och ser ett ökat intresse från besökare att ta del av aktiviteter och upplevelser med koppling till den omtyckta karaktären. I helgen lanseras Pelles Äventyr, en digital spelupplevelse på två fysiska platser i Uppsala som gör det möjligt för besökare att uppleva Pelle Svanslös och hans vänner i stadsrummet.

I Pelles Äventyr finns två olika uppdrag; ”Pelle har dåligt flyt”, och ”Var katten är Frallan” och kan spelas på plats i Carolinaparken och Stadsträdgården med egen medhavd mobiltelefon.

˗ Vi är glada att kunna erbjuda både uppsalabor och besökare en ny upplevelse där man på ett roligt sätt kan ta del av Sveriges mest kända katt på plats i Uppsala, säger Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala. Många svenskar planerar för en semester inom landet i sommar och det finns en stark efterfrågan på bland annat aktiviteter för barnfamiljer. Genom de digitala spelen kan man uppleva Pelle Svanslös i stadsrummet och det blir ett komplement till det övriga, spännande utbudet som finns.

Spelet ska på ett enkelt och lekfullt sätt locka barn att röra sig samtidigt som de lär känna Pelle och hans vänner. Spelaren får ett uppdrag där man ska plocka upp digitala föremål genom att förflytta sig fysiskt på platsen. Då spelet sker utomhus och föremålen placeras ut olika kan trängsel undvikas. Spelaren guidas genom spelet av en berättarröst och passar därför även yngre barn. Pelles Äventyr innehåller nya illustrationer och nyskriven musik. Lansering sker den 5 juni.

Spelen är ett komplement till de många andra aktiviteter och upplevelser i Uppsala med koppling till berättelserna om Pelle Svanslös, och förhoppningen är att besökare ska vilja ta del av fler aktiviteter under sitt besök. Inför sommaren har Destination Uppsala därför tagit fram en karta riktad mot barnfamiljer som visar upp vad som finns att uppleva på temat. Här visas temalekparken och angränsande Pelles café i Carolinaparken, guidade stadsvandringar och Pelles badmedalj på Fyrishov. Här finns också Sveriges enda kattövergångsställe, gluggen med ett tittskåp på Åsgränd där Pelle bodde samt hans egen staty i Stadsträdgården. Ett av Uppsalas hotell arrangerar också temahelger under sommaren där familjer som bor över får möjlighet att träffa den populära karaktären tillsammans med Maja Gräddnos vid frukosten. Nytt för i år är även den 15 meter höga väggmålningen i Påvel Snickares gränd.

Fakta om mobilspelet Pelles Äventyr:

* Ett mobilspel som finns på två fysiska platser i Uppsala. Lanseras 5 juni.

* Spelplatser: ”Pelle har dåligt flyt” är placerat i Stadsträdgården och ”Var katten är Frallan” i Carolinaparken/Engelska parken.

* För att spela: Ta dig till någon av platserna och surfa in på www.pellesaventyr.se

* Passar barn mellan cirka 3-9 år och är kostnadsfritt.

Läs mer om spelet Pelles Äventyr här: https://destinationuppsala.se/activities/pelles-aventyr/

Läs mer i guiden om Pelle Svanslös hemstad: https://destinationuppsala.se/guides/pelle-svanslos/

Presskit med bilder och film: https://destinationuppsala.qbank.se/mb/?h=6206548e8518b74bbc9aeb2df8ff9584

För mer information kontakta:
Helena Bovin, marknadschef, E-post: helena.bovin@uppsala.se, Telefon: 070 749 7115

Emma Bolander
Emma Bolander