2022-01-26 05:40Pressmeddelande

Nytt internationellt cykellopp till Uppsala

Mottot för tävlingen GFNY är Be a pro for a Day – vilket innebär att tävlingen genomförs precis som en etapp i Tour de France. Mottot för tävlingen GFNY är Be a pro for a Day – vilket innebär att tävlingen genomförs precis som en etapp i Tour de France.

Den internationella cykelserien Gran Fondo New York (GFNY) etablerar sig i Uppsala. Den 3 juli 2022 arrangeras det första loppet av GFNY Uppsala och till staden välkomnas tusen deltagare och 2 500 medföljande besökare. Evenemanget hoppas växa med 500 deltagare per år under de kommande tre åren.

Loppet har en delvis känd internationell målgrupp av cyklister som redan deltagit i andra GFNY races. Med erfarenhet från tidigare lopp som arrangeras runt om i världen förväntas hälften av deltagarna vara inresta till Sverige medan knappt hälften antas vara nationella deltagare inom 50 km från Uppsala. Arrangören estimerar med 10% lokala deltagare.

GFNY är en serie av 32 lopp runtom i världen, som exempelvis i Cannes, Panama och Jerusalem. Loppen följer samma format – gemensam start, chiptidtagning och klungcykling. Mottot för tävlingen är Be a pro for a Day – vilket innebär att tävlingen genomförs precis som en etapp i Tour de France. De bästa resultaten kvalificerar sig för världsfinalen i New York.

- Sedan vi startade GFNY i New York, för mer än ett årtionde sedan, har vi alltid haft ett stort antal svenska cyklister i våra tävlingar, säger GFNY President Lidia Fluhme.

Det är roligt att äntligen få möjlighet att komma till Sverige med GFNY, en av de mest framgångsrika länderna inom uthållighetsidrott. Vi är glada över att arbeta med Uppsala som värdstad och vi vet att de kommer att stötta GFNY:s motto om att alla deltagare har möjlighet att Be a Pro for a Day.

Start och mål genomförs på samma ställe, 2022 sker detta på Gränby sportfält. Alla deltagare startar samtidigt. Deltagarna väljer mellan de två distanserna 170 km eller 90 km. Loppet startar tidigt på morgonen kring 07.00 och loppet förväntas vara över tidig kväll, runt 16.00.

- Att en så stor aktör som GFNY väljer Uppsala för sitt skandinaviska lopp är ett gott betyg till den tradition och infrastruktur vi har kring cykellopp i staden. Vi ser mycket fram emot detta lopp, säger Jonas Ekebacke, Projektledare värvning, på Destination Uppsala.

Uppsala har en lång tradition av att arrangera cykeltävlingar av hög kvalitet – under 2022 så kommer även Scandinavian Race, Tour of Uppsala och SM i cykel att arrangeras i staden.

Läs mer om GFNY Uppsala här: https://destinationuppsala.se/event/gfny-uppsala/ och på https://uppsala.gfny.com/

För mer information eller frågor, kontakta gärna:

Jonas Ekebacke, Projektledare värvning, Destination Uppsala
mail: jonas.ekebacke@uppsala.se, tel: 076-1138372

Lidia Fluhme, GFNY President, Gran Fondo New York
mail:  info@gfny.com

Jonas Ekebacke
Projektledare Världsklass Uppsala samt enhetschef publika evenemang på Destination Uppsala
Jonas Ekebacke