2016-11-09 16:03Pressmeddelande

Objekt inställt under ljusfestivalen Allt ljus på Uppsala

Ljusobjekt nr ett (Glowing Spheres) i slingan för ljusfestivalen Allt ljus på Uppsala har ställts in. Det rådande vintervädret har orsakat komplikationer och evenemangets projektledning bedömer nu att objektet i längden kan utgöra en potentiell säkerhetsrisk om det inte plockas bort.

- Ljussättaren har haft en bra och intressant idé om objektet Glowing Spheres. Tyvärr stötte han på komplikationer redan vid monteringen och vi fick hastigt hitta en avvikande lösning för att få upp objektet i tid. Tyvärr har den nya lösningen visat sig vara mindre vädertålig och vi ser att objektet i längden kan utgöra en potentiell säkerhetsrisk om det inte plockas bort. Nu väljer vi att agera tidigt för att undvika en eventuell incident om det fortsätter att snöa såhär till och från under evenemanget, säger Sofie Blomgren, projektledare på Destination Uppsala.

Men det kommer inte bli helt mörkt på Nybron, utan en enklare ljusinstallation kommer att placeras ut under tiden som man utvärderar möjligheten till en lösning.

- Nybron är en central plats där många passerar och vi arbetar därför för att se om det finns möjlighet att få upp en annan ljuslösning som kan ersätta den ursprungliga ljussättningen. Vi kan dock inte idag säga om och när det kommer att ske, eller vad det kommer att bli för typ lösning, avslutar Sofie Blomgren.

För frågor och mer information, vänligen kontakta:

Sofie Blomgren - projektledare, Destination Uppsala
Tel: 018-727 86 62, mail: sofie.blomgren@destinationuppsala.se

Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.

Bolaget ansvarar bland annat för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.