2016-02-09 07:30Pressmeddelande

På lördag börjar Tusen vintrar, Uppsala vinterfestival

null

Nu på lördag börjar Tusen vintrar, Uppsalas nya vinterfestival. Under festivalens nio dagar kommer ca 120 programpunkter att genomföras av Uppsala kommun och de omkring 30 arrangörer från närings- och föreningslivet som medverkar. Vintersport, iskonst, filmvisningar och musikuppträdanden är några av punkterna i programmet.

-Jag är både glad och överväldigad över det engagemang och gensvar som vi har fått från närings- och föreningslivet. Det är över 30 medverkande arrangörer med en bra bredd av aktiviteter. I programmet finns idag ca 120 programpunkter, det är helt klart över förväntan vi hade inför denna första upplaga av Tusen vintrar, säger Linda Eriksson, projektledare från Destination Uppsala

Tusen vintrar, som har utvecklats från Isfestivalen i Stadsträdgården till att bli en central stadsfest på vintern, kommer att innehålla över 120 programpunkter arrangerade tillsammans med närings- och föreningslivet i Uppsala under festivalperioden 13 – 21 februari.

- Tusen vintrar är Uppsalas nya vinterfestival. Programmet innehåller allt från samtida iskonst, snögraffiti, vintersporter till några isbarer. Festivalen fokuserar på kreativitet och vill göra konst och kultur ännu mer tillgänglig. Jag är övertygad om att festivalen kommer att göra Uppsala till en ännu mer attraktiv kommun att bo i och att besöka, säger kulturdirektör Sten Bernhardsson.

Bland programpunkterna hitta besökarna:

  • Invigning med bl.a. uppträdande av Twiggy Frostbite och fackeltåg (13/2)
  • Konst i Islandet, isskulpturpark i Stadsträdgården och Resecentrum (13 – 21/2)
  • OK Linnés sprintorientering i samarbete med hittaut.nu, för såväl nybörjare som elit (13 – 21/2)
  • Tusen vintrars musikfest med popsoul, jazzpop och folkrock arrangeras på Bistro Hijazz tillsammans med Studieförbundet Bilda Öst (15/2 och 17 – 18/2)
  • Nattklubben Hello winter, en vinterfest med isbarer som arrangeras av Uppsala Beer & Whiskey festival i samarbete med Birgerjarl (13/2)
  • Familjelördag med snögrafitti på Borggården (20/2)

Fullständigt program finns på www.tusenvintrar.se/program.

För frågor och mer information, vänligen kontakta:

Övergripande information om Tusen vintrar och konceptet
Teresa Palmquist, kommunikationsdirektör, Uppsala kommun
018-727 65 09, teresa.palmquist@uppsala.se

Information om invigningen och innehållet i Tusen vintrar
Linda Eriksson, projektledare, Destination Uppsala
018-727 13 42, linda.eriksson@destinationuppsala.se

Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.

Bolaget ansvarar bland annat för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.


Om Destination Uppsala

Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.


Kontaktpersoner

Charlotte Skott
VD
Charlotte Skott
Helena Bovin
Marknadschef
Helena Bovin
Enhetschef marknad & kommunikation
Natalia Michell
Projektledare kommunikation
Natalia Michell
Arbetar operativt och strategiskt med bolagets marknadskommunikation.
Anna Lindström
Chef Möten och Evenemang
Anna Lindström
Marknadsför Uppsala för kongresser, konferenser och idrottsevenemang. Är ett kostnadsfritt råd och stöd vid värvning av möten till Uppsala.