2021-09-15 05:30Pressmeddelande

Populär ljusfestival lyser upp igen i november

Ljusverk: Uppsala domkyrka. Ljussättare: Scenteknik. Foto: Niklas LundengårdDet populära evenemanget Allt ljus på Uppsala kommer att arrangeras 4-21 november i år, efter att ha tvingats ställas in förra året. Foto: Niklas Lundengård

Den 4-21 november arrangeras återigen den populära ljusfestivalen Allt ljus på Uppsala. Ett tiotal ljusverk och ljuspunkter kommer tillsammans att lysa upp stadskärnan under en av årets mörkaste månader.

– Det känns glädjande att vi kan genomföra Allt ljus på Uppsala i år, efter att ha fått ställa in i fjol, säger Anna Gozzi, projektledare Destination Uppsala. Vi vet att många uppskattar evenemanget, det bidrar till att göra stadskärnan mer levande och lockar fler att ta sig ut och uppleva city.

Trots lättnader i restriktioner så kommer genomförandet i år att anpassas.

– Som besökare ska man känns sig trygg under Allt ljus på Uppsala, vi ser t.ex. noga över hur vi får till bra flöden för att undvika trängsel. Vi ska genomföra evenemanget på ett ansvarsfullt sätt och är beredda att ställa om och justera i planeringen om det krävs, fortsätter Anna Gozzi.

Placeringen av ljusverken sträcker sig brett genom stadskärnan och som besökare kommer man att bland annat att passera Svandammen, Fyristorg, Stora torget och domkyrkan.

Allt Ljus på Uppsala arrangeras av Uppsala kommun och Uppsala Citysamverkan.

För mer information, vänligen kontakta:

Rafael Myncke, styrgruppsordförande Allt ljus på Uppsala
Telefon 0187272219 / Mobil 0724682575, mail rafael.myncke@uppsala.se

Anna Gozzi, projektledare Destination Uppsala
Telefon 018-727 48 08, mail anna.gozzi@uppsala.se



Om Destination Uppsala

Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.