2022-02-09 05:40Pressmeddelande

Publikfesten tillbaka på Studenternas

Idag hävs restriktionerna och publiken är välkommen tillbaka till läktarna på Bandyfinalerna i Uppsala.Idag hävs restriktionerna och publiken är välkommen tillbaka till läktarna på Bandyfinalerna i Uppsala.

Den 18–19 mars spelas det återigen SM-finaler i bandy på klassiska Studenternas i Uppsala. Efter två år av publikfria finaler välkomnas publiken tillbaka till läktarna.

Idag hävs restriktionerna i landet kopplat till smittspridning och efter dialog mellan berörda parter och myndigheter kring evenemanget har man gemensamt kommit fram till att en finalhelg med publik är möjligt att genomföra.

- Det gläder oss oerhört att vi kan genomföra en finalhelg med publik igen, säger Jonas Ekebacke från Destination Uppsala, ny projektledare för Bandyfinalen 2022. Vi vet att det finns ett stort sug efter liveupplevelser och nu är vårt budskap – välkommen att uppleva finalkänslan på plats igen!

Trots uppskjutna och flyttade matcher i Elitserien ser Svenska Bandyförbundet positivt på att genomföra ett fullt slutspel vilket ger sportsliga förutsättningar för att bädda för jämna och bra finaler i Uppsala.

- Vi längtar efter en final med publik. Nu arbetar vi hårt för att lagen som når slutspelet får genomföra det utan störningar, säger Pär Gustafsson, generalsekreterare Bandyförbundet. Finalerna är inte bara sportsligt viktig för bandyn, utan fyller ett uppdämt behov för publiken av att återigen uppleva stämningen på läktaren.

Idag hävs de restriktioner som tidigare gällt kring att förhindra spridningen av covid-19. Organisationen kring Bandyfinalen håller fortsatt tät dialog med berörda parter och myndigheter för att säkerställa att planering och genomförande sker på korrekt sätt.

För mer information eller frågor, kontakta gärna:

Jonas Ekebacke, Projektledare Bandyfinalerna, Destination Uppsala

mail: jonas.ekebacke@uppsala.se, tel: 076-1138372

Pär Gustafsson, Generalsekreterare Bandyförbundet

mail: par.gustafsson@svenskbandy.se, tel: 070-203 58 46

Program bandyfinalhelgen 18–19 mars på Studenternas i Uppsala

18 mars - juniorfinaler

15.00 – Final flickor (F17 – Flickallsvenskan)

19.00 – Final pojkar (P19 – Juniorelitserien)

Biljetter släpps inom kort.

19 mars - seniorfinaler

11.30 – Damfinal

16.30 – Herrfinal

Biljetter bokas på https://bandyfinalenuppsala.se/