2016-02-11 07:35Pressmeddelande

Rekordmånga övernattningar i Uppsala

null

Preliminär statistisk från Statistiska Centralbyrån visar att ca 632 000 övernattningar gjordes på kommersiella boendeanläggningar i Uppsala kommun under 2015. Det är 32 000 fler än 2014, en ökning med 5 %. Sedan 2010 har de kommersiella gästnätterna ökat med 30 % och resultatet för 2015 är det högsta för hela perioden.

- Det är glädjande att Uppsala fortsätter sin positiva utveckling av kommersiella gästnätter för femte året i rad, säger Tiina Mykkänen, VD på Destination Uppsala.

Den preliminära inkvarteringsstatistiken från Statistiska centralbyrån visar att ca 632 000 övernattningar gjordes på de kommersiella boendeanläggningarna i Uppsala kommun under 2015. Det innebär en ökning med 5 % från 2014, vilket motsvarar ca 32 000 nätter.

Det är sommarens positiva siffror som har bidragit till ökningen. En ovanligt bra julimånad drog upp utfallet för besöksåret 2015. De nationella övernattningarna ökade med 5 % och de internationella gästnätterna med 7 %.

- Vi har sett att konserter och evenemang är en viktig beståndsdel för att locka turister till Uppsala. Under juli hade vi världsartister som Elton John och Snoop Dogg på besök, det är glädjande att se att besökarna också övernattar här i samband med konserterna, säger Tiina Mykkänen.

Destination Uppsala har följt utvecklingen för de kommersiella gästnätterna i Uppsala kommun sedan 2010, och resultatet för 2015 är det högsta för perioden. Sedan 2010 har kommersiella gästnätter ökat med ca 30 % i Uppsala, motsvarande siffra för riket är 17 %.

Av Uppsalas större utlandsmarknader, minskade Tyskland något, medan Storbritannien, Danmark och Polen ökade.

destinationuppsala.se kan du läsa hela rapporten för januari - december 2015 och även tidigare rapporter om besöksstatistiken i Uppsala.

För mer information, kontakta gärna:
Tiina Mykkänen, VD
Telefon +46 18 727 48 05, mobil +46 707 22 93 93
tiina.mykkanen@destinationuppsala.se

Annette Öqvist, Projektledare
Telefon +46 18 727 48 06, mobil +46 730 48 89 85
annette.oqvist@destinationuppsala.se

Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.

Bolaget ansvarar bland annat för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.


Om Destination Uppsala

Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.


Kontaktpersoner

Charlotte Skott
VD
Charlotte Skott
Helena Bovin
Marknadschef
Helena Bovin
Enhetschef marknad & kommunikation
Natalia Michell
Projektledare kommunikation
Natalia Michell
Arbetar operativt och strategiskt med bolagets marknadskommunikation.
Anna Lindström
Chef Möten och Evenemang
Anna Lindström
Marknadsför Uppsala för kongresser, konferenser och idrottsevenemang. Är ett kostnadsfritt råd och stöd vid värvning av möten till Uppsala.