När sommarens utfall av gästnätter på hotell summeras konstateras en rekordsommar för Uppsala, sett till svenska besökare. Hela 40 000 fler gästnätter från svenska besökare under perioden juni – augusti jämfört med samma period förra sommaren, och strax över 16 000 gästnätter fler än sommaren 2019.
Det är fortsatt positiva besked för Uppsalas hotell när statistiken för augusti månad publicerades av Statistiska centralbyrån (SCB). Gästnätter på hotell i Uppsala kommun ökade med närmare 57% under augusti månad jämfört med föregående år och samlat för sommarperioden juni – augusti är ökningen närmare 50 %. Det är fortsatt de svenska besökarna som tydligt står för den stora ökningen.
˗ De svenska besökarna har hittat till Uppsala i sommar, det är en tydlig ökning. Tittar vi på gästnätter på hotell under juni till augusti så är de även 15 % högre än sommaren 2019, före pandemin, vilket är nytt besöksrekord från svenska besökare, säger Helena Bovin, Marknadschef Destination Uppsala. Uppsalas hotell har varit snabba att ställa om och erbjuda attraktiva paket och tydlighet kring sina pandemiåtgärder, som trygghet och flexibilitet för sina besökare – och tillsammans har vi lyft Uppsala som attraktiv plats att besöka i sommar.
Även om de utländska besökarna börjat hitta tillbaka till Sverige och är fler än förra sommaren är det fortsatt i mindre utsträckning än innan pandemin. Här är det framförallt gäster från Tyskland och andra närmarknader som besökt Uppsala i sommar.
För frågor eller mer information, vänligen kontakta:
Helena Bovin, Marknadschef Destination Uppsala
E-post helena.bovin@uppsala.se
Telefon: + 46 70 749 7115
Källa: Statistik från Svenska statistiska centralbyrån (SCB).
Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.