2021-06-16 05:00Pressmeddelande

Så påverkades mötes- och evenemangsindustrin i Uppsala av coronapandemin under 2020

Foto: lex Giacomini, Lilla produktionsbolagetNu släpper Destination Uppsala statistiken över mötes- och evenemangindustrin i Uppsala för året 2020. Årsrapporten täcker genomförda, framflyttade och inställda arrangemang, men också virtuella och hybrida lösningar. Foto: Alex Giacomini

Destination Uppsala släpper nu statistiken över mötes- och evenemangindustrin i Uppsala för året 2020. Det skulle ha blivit ett rekordår. De möten som var planerade och bokade var avsevärt större och längre än de som genomfördes 2019. Även idrottsevenemangen skulle ha blivit rekordmånga, 21 % fler än 2019. Men det som skulle ha blivit Uppsalas genom tiderna starkaste mötes- och evenemangsår hittills, fick vi inte uppleva. Coronapandemin förändrade allt. 

˗ Vi är inte ensamma om att ha fler frågor än svar, och det är fortfarande för tidigt att dra slutsatser om de totala effekterna av pandemin. I alla fall när det kommer till nya förändrade beteenden och hur vi förhåller oss till det ”det nya normala”, säger Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala. Men det gör inte året mindre mätbart, och det gör det inte året 2020 mindre viktigt att följa upp och analysera.

Årsrapporten summerar mötes- och evenemangsåret i Uppsala 2020. Årets version täcker genomförda, framflyttade och inställda arrangemang, men också virtuella och hybrida lösningar.

˗ Statistiken för de möten som är inkluderade i vår rapport visar att Uppsala gick miste om 190 miljoner kronor under 2020 på grund av pandemin, fortsätter Anna Lindström. Lägger vi till de inställda idrottsevenemangen och kulturarrangemangen så är tappet omkring en halv miljard kronor.

Sammantaget kommer mötes- och evenemangsindustrin att märka av coronakrisen en lång tid framöver. Uppsala Convention Bureau (UCB), del av Destination Uppsala har sedan i mars förra året tagit ett stort krafttag om research och bearbetning av nya möten och evenemang till Uppsala.

˗ Vi ger inte upp, vi kommer igen. Möten och evenemang ökar Uppsalas attraktivitet och tillväxt. De är också viktiga medverkande krafter för utveckling då fler personer som verkar här får möjlighet att delta än om arrangemanget skulle genomföras på en annan ort. De bidrar också till vår besöksnäring som just nu behöver oss alla som mest. För en så snabb återhämtning hos näringslivet som möjligt, avslutar Anna Lindström.

Läs hela rapporten på www.uppsalaconventionbureau.se.

För mer information, kontakta gärna:
Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang
Uppsala Convention Bureau, Näringsliv och destination, Uppsala kommun
Tel: 076 – 76 18 335, mail anna.lindstrom4@uppsala.se 



Om Destination Uppsala

Destination Uppsala ingår i avdelningen näringsliv och destination, Uppsala kommun. Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.


Kontaktpersoner

Anna Lindström
Chef Möten och Evenemang
Anna Lindström
Marknadsför Uppsala för kongresser, konferenser och idrottsevenemang. Är ett kostnadsfritt råd och stöd vid värvning av möten till Uppsala.