2021-06-28 06:30Pressmeddelande

Så ska besökare välja Uppsala i sommar

Foto: Gustav DalesjöDestination Uppsala gör flera marknadsföringsinsatser för att attrahera besökare till Uppsala i sommar. I en sommarkampanj satsar man på att lyfta olika temaområden, bl a barnens Uppsala med fokus på Pelle Svanslös. Foto: Gustav Dalsjö.

Många svenskar stannar i Sverige i sommar och en färsk undersökning visar att man under sin semester vill uppleva städer, gå på restaurang och besöka sevärdheter, och inte minst resa för att träffa familj och vänner. Uppsala satsar nu på att locka fler svenska besökare till staden i sommar och lättnader i restriktioner gör att många av besöksmålen har öppnat upp igen, och en rad spännande evenemang har presenterats.

Gästnattstatistiken för 2021 visar att den hårt drabbade hotellnäringen fortsatt lider av stora tapp av gäster och intäkter. Gästnätter på hotell i Uppsala kommun för perioden januari – april i år ligger knappa 29 % efter motsvarande period föregående år, men siffrorna stiger kraftigt under april månad, hela 110 % ökning jämfört med april föregående år, vilket kan tyda på en ljusning inför sommaren. Restriktioner kring resande gör att tappet av internationella besökare fortsatt är stort. Några marknader har börjat återvända i liten skala, och det kan svänga fort allteftersom utlandsmarknader försiktigt öppnar upp för resande till Sverige.

Den senaste temperaturmätningen från Visit Sweden visar att många svenskar stannar i Sverige i sommar och den nationella målgruppen är prioriterad. Att uppleva städer är den mest valda aktiviteten följt av att besöka familj/vänner i Sverige. Majoriteten vill gå på restaurang och därefter besöka berömda platser/sevärdheter. Det framgår också att vi svenskar fortsatt kommer att anpassa vad vi väljer att göra på grund av pandemin – till exempel undviker många platser med trängsel, tar gärna egen bil och vill ha semester på en plats det är lätt att ta sig hem från.

- Vi gör flera marknadsföringsinsatser för att attrahera besökare till Uppsala i sommar, givetvis i linje med rådande restriktioner från myndigheter, säger Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala. Vi står inför en annorlunda sommar, fortsatt mitt i pandemin, och där vi hoppas kunna se ett ökat resande med ett stort eget ansvar. Uppsala som sommarstad har ett brett och spännande utbud både i stad och på landsbygd.

Tillsammans med näringen får man mer kraft att synliggöra sommarstaden Uppsala. Många aktörer har öppnat upp för besökare igen, bland annat Fyrishov och flertalet av de större sevärdheterna och museerna. Samtidigt har restaurangerna fått längre öppettider, många av dem satsar på sina uteserveringar och Uppsala Citysamverkans flödesmätningar visar smått ökade siffror - ett efterlängtat trendbrott.

Spännande nyheter för besökare i sommar är musikfestivalen Music in the Garden i Botaniska trädgården och Parksnäckans späckade artistprogram, vikingahelger vid Ulva Kvarn och det nya Pelle Svanslös caféet i Carolinaparken, för att nämna några. Utflyktsmål med möjlighet till fler aktiviteter som vid t.ex. Wiks slott och Salsta slott har också visat sig vara populära. I Destination Uppsalas sommarkampanj ”Välj Uppsala” har man satsat på att lyfta olika temaområden, bland annat barnens Uppsala med fokus på Pelle Svanslös och vikingar, men också Uppsala för livsnjutaren som söker en cityweekend med fokus på kultur, livsstil, natur samt god mat och dryck.

Som en del i att öka privatresandet i spåren av pandemin görs under 2021 en extrasatsning på privatresande, för att bidra till den lokala besöksnäringens omställning och återhämtning.

- Vi har satsat 2 miljoner extra inför 2021 för att utveckla privatresandet i Uppsala, både på kort och lång sikt, och vi hoppas nu att få se många besökare under sommaren i takt med att restriktioner lättar, säger Erik Pelling (S), styrelseordförande Destination Uppsala. Genom fler besökare skapar vi ökade intäkter till vår lokala besöksnäring, som har varit uthålliga under pandemin och är i starkt behov av återhämtning.

Några av de insatser som har genomförts i satsningen är utbildningar i Hållbar produktutveckling där 20 st. företag deltagit och 15 st. nya bokningsbara produkter för nationella och internationella besökare tagits fram, ökad bearbetning av utländska reseagenter och rederier via b.la digitala mässor samt projektet ”100 nya svenska bussar”. I det senaste samarbetar Uppsala läns kommuner och Region Uppsala för att tillsammans paketera länets utbud och göra det enkelt och attraktivt för svenska bussresearrangörer att välja Uppsala för sina resor framöver.

˗ Släkt och vänner-besök är också en viktig målgrupp, och här kan alla hemestrande uppsalabor bidra genom att bjuda hit vänner och familj och visa dem sitt Uppsala i sommar, avslutar Helena Bovin.

För frågor och mer information, vänligen kontakta:
Helena Bovin, Marknadschef, Destination Uppsala
mail: helena.bovin@uppsala.se, tel: 070 749 71 15