2019-06-27 19:04Pressmeddelande

Skapa personlig resplan till Uppsala med artificiell intelligens (AI)

Destination Uppsalas nya webbplats som lanseras i juni 2019.Destination Uppsala har lanserat en ny webbplats. Här kan besökarna bl a få personliga restips och skapa resplaner med hjälp av en aggregator kopplad till artificiell intelligens (AI).

Samtidigt som sommarsäsongen har dragit igång och turisterna ankommer till Uppsala har Destination Uppsala lanserat en ny webbplats. Design, funktionalitet och fokus på redaktionellt innehåll anpassat efter besökarnas intresse har varit ledord i utvecklingen av den nya sajten. Här kan besökare, genom att dela med sig av information om sin resa - vem de reser med och vad de vill uppleva - få personliga restips och skapa resplaner med hjälp av en aggregator kopplad till artificiell intelligens (AI).

Utvecklingen av Destination Uppsalas nya webbplats är baserad i goda insikter om hur dagens resenärer söker information inför och under sitt besök till Uppsala. Trender och statistik visar att användningen av mobilen under hela resecykeln har ökat markant mot tidigare. Många vill löpande kunna följa upp information och inhämta ny just via mobilen, och det styr hur resenären agerar under själva resan. Det är därför viktigt att upplevelser finns tillgängliga på de platser där resenärer hämtar inspiration, bokar och planerar sin resa - via mobila hemsidor.

- Med en ny webbplats med fokus på den mobila upplevelsen först, och ett redaktionellt innehåll anpassat efter besökarnas intresse har vi en bra grund för att på ett ännu bättre sätt paketera och marknadsföra de olika upplevelser som Uppsala har att erbjuda för besökare, säger Helena Bovin, Marknadschef på Destination Uppsala.

Även användargenererat innehåll blir allt viktigare i val av resmål och upplevelser då resenärer hämtar tips och rekommendationer och låter sig inspireras från en mängd olika digitala källor både inför och under en resa. Bilder och omdömen från andra besökare visas på Destination Uppsalas nya webbplats genom TripCruncher – en aggregator som hämtar in data från olika recensions-, event- och bokningsplattformar och som genom artificiell intelligens (AI) kan generera personaliserade förslag på vad besökaren kan göra och uppleva i Uppsala.

-Genom TripCruncher kan vi samla och visa data om vad som händer i Uppsala via olika recensions- och eventplattformar, och genom artificiell intelligens (AI) genereras sen lämpliga förslag på vad besökaren kan göra och uppleva i Uppsala utifrån olika parametrar, fortsätter Helena Bovin. På så vis kan man enklare hitta fram till intressanta aktiviteter just för mig. Att lokala aktörer arbetar mer aktivt med sin digitala närvaro på fler plattformar gör också att Uppsalas utbud visas upp på en ännu bredare front.

TripCruncher är utvecklat av start-up bolaget Dream Troopers i samarbete med Destination Uppsala och Visit Stockholm. Plattformen utvecklas kontinuerligt och är idag en beta-version.

Webbplatsen www.destinationuppsala.se är framtagen tillsammans med Uppsalaföretaget Wasabi Web.

För mer information, vänligen kontakta:
Helena Bovin, Marknadschef, Destination Uppsala
mail:
helena.bovin@destinationuppsala.se, tel: 070 749 71 15



Om Destination Uppsala

Bolaget ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring. Destinationsbolaget ansvarar för stadens turistinformation, att projektleda kommunens större evenemang och för att samarbeta med den lokala näringen i syfte att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Vidare ansvarar bolaget för besöksnäringsfrågorna för Varumärket Uppsala.

Kontaktpersoner

Helena Bovin
Marknadschef
Helena Bovin
Övergripande ansvarig för marknad, kommunikation och besöksmottagande.
Natalia Michell
Projektledare kommunikation
Natalia Michell
Arbetar operativt och strategiskt med bolagets marknadskommunikation.