2020-03-14 18:00Pressmeddelande

SM- finalerna i bandy 2020 spelas utan publik

20 - 21 mars kommer SM-finalerna i bandy att spelas utan publik, inför tomma läktare på Studenternas i Uppsala. Detta på grund av regeringens beslut på begäran av Folkhälsomyndigheten, att stoppa alla allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med mer än 500 personer för att minska smittspridning av coronaviruset (COVID-19).

SM - finalerna i bandy 2020 för ungdom-, dam-, och herr kommer att spelas utan publik på arenan och tv-sändas enligt plan i SVT.

- Att spela utan publik är ett svårt beslut att ta, då vi vet att SM-finalerna i bandy är en stor folkfest och något hela bandy- och idrottssverige ser fram mot varje år. I rådande läge, där hälsa alltid är första prioritet och med regeringens beslut, är detta den lösning vi just nu ser är rätt, säger Per-Anders Gustafsson, ordförande Svenska Bandyförbundet.

Övriga kringarrangemang i samband med SM-finalerna i bandy ställs in så som Familjefesten.

- SM-finalerna i bandy har en lång tradition i Uppsala, och det är en folkfest både på och utanför arenan. Att spela inför tomma läktare påverkar givetvis oss alla som är engagerade i bandyfinalerna, men i denna situation är självklart hälsa och övergripande beslut prioriterade, säger Charlotte Skott, näringslivsdirektör Uppsala Kommun och VD Destination Uppsala. Vi förstår att detta påverkar vårt lokala näringsliv som har en stor del i kringarrangemangen och betyder mycket för bandyfinalerna i Uppsala, avslutar Charlotte Skott.

- Nu hoppas vi att alla som hade tänkt komma till Studenternas för att uppleva finalerna på plats istället följer evenemanget hemma i soffan via tv-sändningen, för att heja fram de vinnande lagen, avslutar Per-Anders Gustafsson, ordförande Svenska Bandyförbundet.

Kontaktpersoner:
Charlotte Skott, Näringslivsdirektör Uppsala kommun och VD Destination Uppsala,